Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →

Online turuplatsid on Balti Konkurentsiametite tähelepanu all

Kati Rajari
- Author  
Projektijuht

Eesti E-kaubanduse Liit koondab pea 550 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Kati RajariKati Rajari
Tõnu Väät
Kati Rajari
Kati Rajari
- Autor  
Projektijuht
Tegevjuht

Läti ja Leedu Konkurentsiametid teatasid 16. märtsil, et nad on alustanud kohalike online turuplatside sektoriuuringut eesmärgiga selgitada välja, kas ettevõtjate konkurentsivõimalusi piiratakse ning kas Läti ja Leedu turuplatsidel on sarnaseid probleeme.

Sektoriuuring tähendab, et valitud sektori ettevõtetele saadetakse välja küsimustikud, mille vastuste alusel konkurentsiasutused analüüsivad kas ja milliseid konkurentsipiiranguid turuplatsidel kasutatakse ning mis on nende mõju konkurentsiolukorrale.

Sektoriuuringu eesmärgiks ei ole kedagi karistada vaid selgitada välja konkurentsianomaaliaid. Tavaliselt on sektoriuuringu tulemusel tuvastatud erinevaid konkurentsiprobleeme, mida siis etteulatuvalt lahendatakse kas uute regulatsioonide või juhiste väljatöötamisega. Siiski, erinevate riikide konkurentsiasutuste sektoriuuringutest on välja kasvanud ka reaalseid rikkumismenetlusi, kus juba hinnatakse täpsemalt konkreetse ettevõtte tegevuse lubatavust konkurentsiõiguse alusel.

Alljärgnevalt on väike loetelu tingimustest või tegevustest, mida konkurentsiasutused varasemalt menetlenud on. Ükski neist tegevustest ei ole alati keelatud või lubatud, õiguslik hinnang sõltub turuosade suurusest ja paljudest muudest asjaoludest. Olgu see väikeseks spikriks, et mis olukorrad võivad konkurentsiasutuste huvivälja sattuda:  

- Online turuplatsi või platvormi haldaja piirab seal müüvate ettevõtjate hinnakujundust (kitsad ja laiad hinnapariteedi tingimused) või nõuab endale sama soodsaid muid tingimusi, kui ettevõte pakub muus müügikanalis;

- Toote või teenuse tarnija või brändi omanik keelab oma toodete müügi teatud e-kanalites;

- Ühinevad ettevõtjad, kellel on juurdepääs olulistele ärilist mõju omavatele andmetele;

- Online turuplatsi või platvormi haldaja eelistab ebaõiglaselt enda müüki ja reklaami võrreldes sõltumatute müüjatega;

- Toodete või teenuste sidumine (ka läbi hinnastamise), kui nö must-have tootega pakendatakse kaasa väiksema turujõuga toode/teenus

Eesti Konkurentsiamet sektoriuuringus osalemisest ei ole teatanud. See aga ei tähenda, et sarnased teemad neile huvi ei paku. Eesti Konkurentsiamet on online turuplatside ja e-kaubanduse turgusid varasemalt analüüsinud mitmetes juhtumites, näiteks seonduvalt e-poe tüüptingimustes reguleeritud jaemüügi hinnakujundusega, liikluskindlustuse hinnakalkulaatoriga ja toidukulleri teenuse hinnapariteedi tingimusega. Kuna online turuplatsid on jätkuvalt kiiresti arenevad, on arvata, et valdkonnas tegutsevate ettevõtete tegevus on jätkuvalt ka Eesti Konkurentsiameti huviväljas ning konkurentsiõiguse reeglite selgeks tegemine on kõige kindlam viis vältida soovimatuid kontakte ametiasutustega.

Elo Tamm

Advokaadibüroo COBALT partner

elo.tamm@cobalt.legal

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

We are competent

We know exactly what is happening in e-commerce and how to use it for business development. We are happy to share this knowledge through reviews, research and training. To make it easier to grow and buy.

We are reliable

The reputation and progress of Estonian e-commerce are important to us. We stand for Estonian e-commerce to comply with good practices and high quality standards. This is beneficial for both the buyer and the seller.

We are safe

Together we will make e-commerce safer. Our “Safe Place to Buy” trust mark guarantees the buyer a controlled and rigorous shopping experience, and enhances the seller's credibility and improves the reputation.

Liitu liiduga

Online stores you can trust.

The “Safe Place to Buy” quality label guarantees the buyer a controlled shopping experience that meets strict conditions.

Check out the trust mark