Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →

Määratlemata

Ootame kauplejate tagasisidet Euroopa Komisjoni eelnõu kohta muuta tarbijamüügile kehtestatud nõudeid

July 3, 2025

- Author  

Eesti E-kaubanduse Liit koondab pea 550 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Tõnu Väät
- Autor  
Tegevjuht

Euroopa Komisjoni hinnangul ei suuda liikmesriigid üksi piisavalt saavutada eesmärki kõrvaldada tarbijalepinguõigusest tulenevad tõkked ja edendada sel teel siseturu toimimist, millest saaksid kasu nii ettevõtjad kui ka tarbijad.

Komisjon on algatanud eelnõu, mis reguleerib materiaalsete kaupade tarbijamüügile kehtestatud nõudeid (ei kohaldu teenustele). Eelnõu eesmärk on harmoniseerida erinevused liikmesriikide lepinguõiguses, mis põhjustavad nii tarbijatele kui ka ettevõtjatele probleeme piiriülese müügi korraldamisel. Kauplejatele toob see kaasa olulisi muudatusi praeguste õigusnormidega võrreldes.  

Toome välja olulisemad punktid, mida harmoniseerimine hõlmab:

a) Esimese kahe aasta jooksul peaks tarbija selleks, et ta saaks tugineda mittevastavuse eeldusele, üksnes tõendama, et kaup ei vasta lepingutingimustele, ilma et tal oleks vaja tõendada ka seda, et kauba mittevastavus oli tegelikult olemas kauba lepingutingimustele vastavuse tuvastamiseks ette nähtud ajal.  

Kommentaar: Hetkel kehtiv pretensiooni esitamise õigus näeb ette kaupleja tõendamiskohustuse tootmisdefekti osas 6 kuud ja tarbija tõendamiskohustuse 1,5 aastat. Eelnõuga soovitakse kaotada tarbija tõendamiskohustus ning kaupleja peab tootmisdefekti tõendama 2 aastat.

b) Tuleks takistada liikmesriikidel säilitamast või kehtestamast tarbijale nõuet teatada müüjale lepingule mittevastavusest teatava tähtaja jooksul.  

Kommentaar: Hetkel kehtiv regulatsioon näeb ette teatamiskohustuse 2 kuu jooksul arvates puuduse ilmnemisest. Eelnõu kohaselt tuleb tähtaeg kaotada ning tarbijal on õigus puudusest teavitada 2 aasta jooksul olenemata selle tekkehetkest.

c) Tarbijal peaks olema õigus lõpetada müügileping ka juhul, kui lepingutingimustele mittevastavus on väike.

Kommentaar: Hetkel väikese puuduse korral müügilepingust taganeda ei saa.

d) Tarbijate jaoks lepingu lõpetamise õiguse tõhususe tagamiseks, vältides samas tarbija alusetut rikastumist, peaks tarbija kohustus tasuda kauba väärtuse vähenemise eest piirduma nende olukordadega, kus väärtuse vähenemine ületab tavapärase kasutamise käigus tekkiva väärtuse vähenemise.  

e) Tarbijal on õigus hinna võrdelisele alandamisele kooskõlas artikliga 12 või lõpetada leping kooskõlas artikliga 13, kui /…/ parandamine või asendamine oleks tarbija jaoks väga ebamugav.

f) Kui tarbija oli paigaldanud kauba kooskõlas selle laadi ja otstarbega enne puuduse ilmnemist, hõlmab kohustus võtta asendatud kaup tagasi puudusega kauba eemaldamist ja asenduskauba paigaldamist või sellega seotud kulude kandmist.

Euroopa Komisjoni hinnangul ei suuda liikmesriigid üksi piisavalt saavutada eesmärki kõrvaldada tarbijalepinguõigusest tulenevad tõkked ja edendada sel teel siseturu toimimist, millest saaksid kasu nii ettevõtjad kui ka tarbijad. Komisjon on algatanud eelnõu, mis reguleerib materiaalsete kaupade tarbijamüügile kehtestatud nõudeid (ei kohaldu teenustele).

Eelnõu eesmärk on harmoniseerida erinevused liikmesriikide lepinguõiguses, mis põhjustavad nii tarbijatele kui ka ettevõtjatele probleeme piiriülese müügi korraldamisel. Kauplejatele toob see kaasa olulisi muudatusi praeguste õigusnormidega võrreldes.

Toome välja olulisemad punktid, mida harmoniseerimine hõlmab:

a) Esimese kahe aasta jooksul peaks tarbija selleks, et ta saaks tugineda mittevastavuse eeldusele, üksnes tõendama, et kaup ei vasta lepingutingimustele, ilma et tal oleks vaja tõendada ka seda, et kauba mittevastavus oli tegelikult olemas kauba lepingutingimustele vastavuse tuvastamiseks ette nähtud ajal.

Kommentaar: Hetkel kehtiv pretensiooni esitamise õigus näeb ette kaupleja tõendamiskohustuse tootmisdefekti osas 6 kuud ja tarbija tõendamiskohustuse 1,5 aastat. Eelnõuga soovitakse kaotada tarbija tõendamiskohustus ning kaupleja peab tootmisdefekti tõendama 2 aastat.

b) Tuleks takistada liikmesriikidel säilitamast või kehtestamast tarbijale nõuet teatada müüjale lepingule mittevastavusest teatava tähtaja jooksul.

Kommentaar: Hetkel kehtiv regulatsioon näeb ette teatamiskohustuse 2 kuu jooksul arvates puuduse ilmnemisest. Eelnõu kohaselt tuleb tähtaeg kaotada ning tarbijal on õigus puudusest teavitada 2 aasta jooksul olenemata selle tekkehetkest.

c) Tarbijal peaks olema õigus lõpetada müügileping ka juhul, kui lepingutingimustele mittevastavus on väike.

Kommentaar: Hetkel väikese puuduse korral müügilepingust taganeda ei saa.

d) Tarbijate jaoks lepingu lõpetamise õiguse tõhususe tagamiseks, vältides samas tarbija alusetut rikastumist, peaks tarbija kohustus tasuda kauba väärtuse vähenemise eest piirduma nende olukordadega, kus väärtuse vähenemine ületab tavapärase kasutamise käigus tekkiva väärtuse vähenemise.

e) Tarbijal on õigus hinna võrdelisele alandamisele kooskõlas artikliga 12 või lõpetada leping kooskõlas artikliga 13, kui /.../ parandamine või asendamine oleks tarbija jaoks väga ebamugav.

f) Kui tarbija oli paigaldanud kauba kooskõlas selle laadi ja otstarbega enne puuduse ilmnemist, hõlmab kohustus võtta asendatud kaup tagasi puudusega kauba eemaldamist ja asenduskauba paigaldamist või sellega seotud kulude kandmist.

OOTAME LIIKMETE TAGASISIDET
Komisjon on mõjuanalüüsis viidanud, et kaupleja kulutused oluliselt ei suurene - 46% kauplejatest, kes avalikule konsultatsioonile vastasid, ei nõua 2 aasta jooksul ilmnenud puuduse korral selle olemasolu tõendamist tarbijalt ka praegu.

Soovime teada, kuidas on ülaltoodud punktid e-poodides täna korraldatud ning milliseid kulusid eelnõu ettevõtjale hinnanguliselt kaasa tooks?

Liidu seisukoha soovime kujundada ja Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile edastada hiljemalt 31. jaanuariks.

Ootame liikmete tagasisidet esimesel võimalusel, hiljemalt 26. jaanuariks e-postile: info@e-kaubanduseliit.ee.

Tutvu: Euroopa Komisjoni tarbijamüügi eelnõu uus algatus



Signe Kõiv
Juhatuse esimees
Eesti E-kaubanduse Liit
info@e-kaubanduseliit.ee

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

We are competent

We know exactly what is happening in e-commerce and how to use it for business development. We are happy to share this knowledge through reviews, research and training. To make it easier to grow and buy.

We are reliable

The reputation and progress of Estonian e-commerce are important to us. We stand for Estonian e-commerce to comply with good practices and high quality standards. This is beneficial for both the buyer and the seller.

We are safe

Together we will make e-commerce safer. Our “Safe Place to Buy” trust mark guarantees the buyer a controlled and rigorous shopping experience, and enhances the seller's credibility and improves the reputation.

Liitu liiduga

Online stores you can trust.

The “Safe Place to Buy” quality label guarantees the buyer a controlled shopping experience that meets strict conditions.

Check out the trust mark