Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →

Meedia

Uus kokkulepe tarbijatega

July 3, 2025

- Author  

Eesti E-kaubanduse Liit koondab pea 550 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Tõnu Väät
- Autor  
Tegevjuht

Euroopa Komisjon esitas uue algatuse „Uus kokkulepe tarbijatega“, mille eesmärk on luua õiglasem ühtne turg, millest saavad kasu nii tarbijad kui ka ettevõtjad.Uus kokkulepe sisaldab järgmist:

  • Kui tarbija teeb oste internetipõhises kauplemiskohas, tuleb teda selgelt teavitada sellest, kas ta ostab tooteid või teenuseid kauplejalt või eraisikult.Veebikeskkonnas otsingut tehes peab tarbija saama selget teavet selle kohta, kui kaupleja on otsingutulemuse eest maksnud. Lisaks peavad internetipõhised kauplemiskohad tarbijale teada andma, millised on peamised parameetrid, mis määravad otsingutulemuste järjestuse.
  • Tarbija(d) võib taotleda õiguskaitset, näiteks kompensatsiooni, asendustoodet või toote parandamist tarbijarühma nimel, keda ebaseaduslik kaubandustava on kahjustanud. Mõnes liikmesriigis on tarbijatel juba võimalik kohtule kollektiivhagi esitada, nüüdsest oleks see võimalus kättesaadav kõigis ELi riikides.
  • Kõikide liikmesriikide tarbijatel on õigus taotleda individuaalset õiguskaitset (nt rahalist hüvitist või lepingu lõpetamist), kui nad puutuvad kokku ebaausate kauplemistavadega, nagu agressiivne või eksitav turundus. Praegu on see kaitse liikmesriigiti väga erinev.
  • Laiaulatuslike rikkumiste korral, mis mõjutavad tarbijaid mitmes liikmesriigis, võib igas asjaomases liikmesriigis määrata kauplejale trahvi, mille maksimaalne suurus on 4% kaupleja aastakäibest. Liikmesriikidel on vabad käed kehtestada kõrgemad maksimummäärad.
  • Liikmesriikide ametiasutustel on õigus hinnata ja käsitleda eksitavaid kaubandustavasid, mis seisnevad selles, et toodet, mille koostis või omadused on märgatavalt erinevad, turustatakse mitmes liikmesriigis täpselt samasugusena.
  • Vähendatakse ettevõtjate tarbetut koormust, sealhulgas kaotatakse tarbijate taganemisõigusega seotud kohustused. Näiteks ei saa tarbijad enam tagastada tooteid, mida nad on juba kasutanud (mitte ainult proovinud), ning kauplejad ei pea tarbijale pakkuma hüvitist enne, kui on tagastatava kauba ka tegelikult kätte saanud.
  • Suurendatakse kauplejate ja tarbijate vahelise suhtlemise paindlikkust, võimaldades neil kasutada e-posti asemel veebivorme ja -vestlusi tingimusel, et tarbija saab kauplejaga peetud teabevahetust säilitada.
  • Enam ei oleks juriidilist kohustust maksta tarbijale raha tagasi enne kauba tagasisaamist, olenemata 14 päevast raha tagastamise kohustusest.

Euroopa Komisjon esitas uue algatuse „Uus kokkulepe tarbijatega“, mille eesmärk on luua õiglasem ühtne turg, millest saavad kasu nii tarbijad kui ka ettevõtjad.

Uus kokkulepe sisaldab järgmist:

  • Kui tarbija teeb oste internetipõhises kauplemiskohas, tuleb teda selgelt teavitada sellest, kas ta ostab tooteid või teenuseid kauplejalt või eraisikult.
  • Veebikeskkonnas otsingut tehes peab tarbija saama selget teavet selle kohta, kui kaupleja on otsingutulemuse eest maksnud. Lisaks peavad internetipõhised kauplemiskohad tarbijale teada andma, millised on peamised parameetrid, mis määravad otsingutulemuste järjestuse.
  • Tarbija(d) võib taotleda õiguskaitset, näiteks kompensatsiooni, asendustoodet või toote parandamist tarbijarühma nimel, keda ebaseaduslik kaubandustava on kahjustanud. Mõnes liikmesriigis on tarbijatel juba võimalik kohtule kollektiivhagi esitada, nüüdsest oleks see võimalus kättesaadav kõigis ELi riikides.
  • Kõikide liikmesriikide tarbijatel on õigus taotleda individuaalset õiguskaitset (nt rahalist hüvitist või lepingu lõpetamist), kui nad puutuvad kokku ebaausate kauplemistavadega, nagu agressiivne või eksitav turundus. Praegu on see kaitse liikmesriigiti väga erinev.
  • Laiaulatuslike rikkumiste korral, mis mõjutavad tarbijaid mitmes liikmesriigis, võib igas asjaomases liikmesriigis määrata kauplejale trahvi, mille maksimaalne suurus on 4% kaupleja aastakäibest. Liikmesriikidel on vabad käed kehtestada kõrgemad maksimummäärad.
  • Liikmesriikide ametiasutustel on õigus hinnata ja käsitleda eksitavaid kaubandustavasid, mis seisnevad selles, et toodet, mille koostis või omadused on märgatavalt erinevad, turustatakse mitmes liikmesriigis täpselt samasugusena.
  • Vähendatakse ettevõtjate tarbetut koormust, sealhulgas kaotatakse tarbijate taganemisõigusega seotud kohustused. Näiteks ei saa tarbijad enam tagastada tooteid, mida nad on juba kasutanud (mitte ainult proovinud), ning kauplejad ei pea tarbijale pakkuma hüvitist enne, kui on tagastatava kauba ka tegelikult kätte saanud.
  • Suurendatakse kauplejate ja tarbijate vahelise suhtlemise paindlikkust, võimaldades neil kasutada e-posti asemel veebivorme ja -vestlusi tingimusel, et tarbija saab kauplejaga peetud teabevahetust säilitada.
  • Enam ei oleks juriidilist kohustust maksta tarbijale raha tagasi enne kauba tagasisaamist, olenemata 14 päevast raha tagastamise kohustusest.

Uut algatust ei ole veel vastuvõetud. Lisaks infot: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-3041_et.htm

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

We are competent

We know exactly what is happening in e-commerce and how to use it for business development. We are happy to share this knowledge through reviews, research and training. To make it easier to grow and buy.

We are reliable

The reputation and progress of Estonian e-commerce are important to us. We stand for Estonian e-commerce to comply with good practices and high quality standards. This is beneficial for both the buyer and the seller.

We are safe

Together we will make e-commerce safer. Our “Safe Place to Buy” trust mark guarantees the buyer a controlled and rigorous shopping experience, and enhances the seller's credibility and improves the reputation.

Liitu liiduga

Online stores you can trust.

The “Safe Place to Buy” quality label guarantees the buyer a controlled shopping experience that meets strict conditions.

Check out the trust mark