Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →

Uudised

Mis on oluline e-poe arenduse tellimisel?

July 7, 2025

- Author  

Eesti E-kaubanduse Liit koondab pea 550 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Tõnu Väät
- Autor  
Tegevjuht

Oma soovitusi jagavad üks Eesti edukaim e-pood Klick ning e-äri lahenduste looja Lumav.

Kõik peaks algama sellest, et ei tohiks mitte ühtegi arendustööd tellima hakata enne, kui on vastatud küsimustele-Miks ja Milleks? Kui need küsimused on vastamata jäänud, on oht saada vastu toode, mis ei vasta ootustele.

Tee kõigepealt ära ärianalüüs, kirjuta oma majas kõik soovid paberile. Ka utoopilised soovid ja unelmad ning kirjelda ära äriprotsessid. Kust peab liikuma midagi ja kuhu? Kaasa selleks maksimaalselt majasisene meeskond töötubadesse ja kõik inimesed, keda e-äri valdkond puudutab. Lisaks on oluline meeles pidada, et e-poe arendus ei ole pelgalt IT projekt.

Ei tohi ära unustada makselahendusi (kas üks partner või pangad kõik omaette), transporti/logistikat, kliendisõbralikkust, järelteenindust ning ka sisu mida kuvatakse. Taustauuring (tähtajas/eelarves püsimine, kuidas/kas tugi peale arendust, abi digiturunduses) on kindlasti oluline, kuid kõik hinnangud tuleb kriitiliselt üle vaadata. Sa ei tohi olla oma arendaja kõige suurem või kõige väiksem klient.Kõigepealt.

Pane paika e-äri realistlikud eesmärgid ja plaan (nt. 3ks aastaks), et teada, mis investeeringuga arvestada ja mis tehniline lahendus oleks sobivaim.

Kindlasti tasuks investeerida rohkem aega analüüsi ja lähteülesande tegemisse (sh. disainivaated); tellida see eraldi. Lähteülesanne peab olema platvormi spetsiifiline ja valitud arendusplatvormi valdaja poolt. E-äri on tungivalt soovitatav võtta valitud platvormi tundvalt ettevõttelt; kui UX kompetents arendajal olemas, siis eelistatult temalt. Etappideks jagamine, hea plaani tegemine ja selle jälgimine arendusprotsessis.

Enne arendaja valikut võiks teha otsuse platvormi osas:

a) Rendiplatvorm (Shoproller, Voog jt.), et alguses võimalikult madalate kuludega katsetada. Eraldi arendajat harilikult vaja ei ole.

b) Vabavaralise platvormi kohandamine (Wordpress, Prestashop, Opencart, Magento jt), mis annab rohkem võimalusi ning võimaldab osaliselt valmiskomponente kasutada, kuid see-eest pole nii paindlik.

c) Rätsepalahendus – täpselt tellija soovide ja vajaduste järgi tehtud lahendus ühe kindla arendaja poolt.

Järgmine samm on leida partner, kes on elluviia. Küsige turu pealt võimalikult palju tagasisidet, kas valitud arendaja on pakutavas kompetentne? Kas peab kinni ajajoonest ja kas jääb ka eelarvesse?

Kindlasti paluda partneril koostada võimalikult täpne hinnapakkumine (iga töö võtab aega teatud aeg, mida täpsemalt on see lahti kirjutatud, seda lihtsam on jälgida). Leppige kokku väga konkreetsed hinnalipikud ning üldjoontes ka ajajoon.

Agiilmeetodi puhul on see oht, et eelarve ja aeg võivad minna väga lõhki. Kõige parem oleks tellida platvormi asjatundjalt tehniline analüüs, kasvõi ainult kõige riskantsemale osale (nt. liidestus, disain), mis võimaldab luua üheselt arusaadavad nõuded. Tasub ka arendajaga ausalt oma eelarvest/ootustest rääkida ning leida üheskoos viise kuidas pakkumist optimeerida.

Arendustööde puhul maksavad muudatused ning äkki annab mõnda funktsionaalsust edasi lükata või standardilähedasemaks jätta.

Kindlasti leidke hea projektijuht (oma majast!), kes seda kõike jälgib ning ajab näpuga järge, kus maal ollakse.

Vajalik on kindlasti iganädalased kohtumised, kus antakse ülevaade nii tehtud töödest kui ka ajajoonest. Ärge võtke ühtegi tööd vastu ilma enda poolt testimata! Teie olete tellija ja peate olema veendunud, et töö mis teile üle antakse vastab sellele, milles olete kokkuleppinud.

Siinjuures on kõige suurem oht selles, et kui tööülesanded on kirjeldatud napilt/üldsõnaliselt, siis võib olla pettumus, sest töö ei vastata sellele, mida te tegelikult eeldasite.

Kuid ärge unustage, tellija teeb täpselt selle töö mida te küsite! Enne töö üleandmist on soovitus, et tehtaks põhjalik vastuvõtutestimine, kus e-poodnik peab funktsionaalsused detailselt üle vaatama.

Vead tuleb raporteerida korrektselt ja soovitatavalt koos screenshottidega (küsi oma arendajalt formaati); viga mida arendaja ei suuda/oska korrata, ei suuda ta ka parandada. Eelistatum variant on riskide maandamiseks viia e-pood livesse pigem vaikselt, kui suure kampaaniaga.

Üks võimalus oleks teha pood varem nähtavaks töötajatele ja mõnedele rohkem abivalmis klientidele.

PS. "Mitmed teaduslilkud uuringud kinnitavad, et kõige parem testija on klient!" Kui arendused on jäänud toppama ja testida pole jõudnud, leppige varakult kokku uus go-live mineku kuupäev. Kindlasti võtke piisavalt aega testimiseks. Sest siis näete te alles seda pilti, mida hakkab nägema klient.

Kaire Koik Klick Eesti AS juhatuse liige ja Margus Ots Lumav Commerce OÜ äriarendusjuht

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Мы компетентны

Мы точно знаем, что происходит в электронной коммерции и как ее использовать для развития бизнеса. Мы рады поделиться этими знаниями с помощью обзоров, исследований и обучения. Чтобы было легче выращивать и покупать.

Мы надежны

Для нас важны репутация и прогресс эстонской электронной коммерции. Мы выступаем за то, чтобы электронная коммерция Эстонии соответствовала передовой практике и высоким стандартам качества. Это выгодно как покупателю, так и продавцу.

Мы в безопасности

Вместе мы сделаем электронную коммерцию более безопасной. Наш знак качества «Безопасное место для покупки» гарантирует покупателю контролируемый и строгий процесс совершения покупок, а также повышает доверие к продавцу и улучшает репутацию.

Liitu liiduga

Интернет-магазины, которым можно доверять.

Знак качества «Безопасное место для покупки» гарантирует покупателю контролируемый шоппинг, отвечающий строгим условиям.

Ознакомьтесь с этикеткой качества