Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →

Euroopa Liidu üldine tooteohutuse määrus

Kati Rajari
- Author  
Projektijuht

Eesti E-kaubanduse Liit koondab pea 550 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Kati RajariKati Rajari
Tõnu Väät
Kati Rajari
Kati Rajari
- Autor  
Projektijuht
Tegevjuht

Euroopa Liidu üldise tooteohutuse määruse ((EL) 2023/988) peamine eesmärk on tagada tõhusam tarbijakaitse ja aus konkurents digitaalsetel turgudel. See saavutatakse uute e-kaubanduse reeglite kehtestamisega, käsitledes küsimusi, mis on seotud toote läbipaistvuse, reklaamimise praktika, andmekaitse ja tarbijaõigustega veebikeskkonnas. Määrust kohaldatakse alates 13. detsembrist 2024.

Üks määruse keskseid elemente on tarbijakaitse parendamine veebipoe ostudes.

Kontaktpunkt - Internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujad määravad ühe kontaktpunti, mis võimaldab liikmesriikide turujärelevalveasutustega tooteohutuse küsimustes elektroonilisel teel otse suhelda.

Selgem ja täpsem tooteinfo - Veebimüüjad peavad tagama, et kõik tooted ja teenused on kirjeldatud täpselt ja üksikasjalikult.

Hindade läbipaistvus - Toote hind peab olema esitatud selgel viisil, sh lõpphind (maksud, saatmine ja muud lisatasud), eriti kampaaniate ja allahindluste puhul.

Tooteohutus ja „SafetyGate“. Internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujad registreerivad end portaalis „Safety Gate“ ja märgivad selles portaalis teabe oma kontaktpunkti kohta.

Internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujate ülesanded:

* Teevad turujärelevalveasutuste, kauplejate ja asjaomaste ettevõtjatega koostööd, et toetada meetmeid, mida võetakse nende teenuste abil internetis pakutavast või pakutud tootega kaasnevate riskide kõrvaldamiseks või kui see ei ole võimalik, siis leevendamiseks.

* Tagavad, et nad annavad tarbijatele asjakohast ja õigeaegset teavet.

* Teavitavad asjaomast ettevõtjat otsusest eemaldada ohtliku toote pakkumisele viitav sisu või blokeerida sellele juurdepääs.

* Teevad koostööd turujärelevalveasutuste ja asjakohaste ettevõtjatega eesmärgiga tagada toodete tulemuslik tagasinõudmine, sealhulgas toodete tagasinõudmise takistamisest hoidumine.

* Teavitavad viivitamata portaali „Safety Business Gateway“ kaudu nende liikmesriikide turujärelevalveasutusi, kus asjaomane toode on turul kättesaadavaks tehtud, ohtlikest toodetest, mida nende veebiliidestes pakuti.

* Teevad koostööd neile teatatud õnnetuste puhul.

* Teevad koostööd liidu ja liikmesriigi tasandi õiguskaitseasutuste, sealhulgas Euroopa Pettustevastase Ametiga (OLAF), vahetades korrapäraselt ja struktureeritult teavet selliste pakkumiste kohta, mille internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujad on käesoleva artikli alusel kõrvaldanud.

* Võimaldavad turujärelevalveasutuste kasutatavatele veebipõhistele vahenditele juurdepääsu oma liidestele, et teha kindlaks ohtlikud tooted.

* Teevad koostööd, et võimaluse korral tuvastada ohtlike toodete tarneahel, vastates andmepäringutele, kui asjakohane teave ei ole avalikult kättesaadav.

* Kui internetipõhiste kauplemiskohtade pakkujad või internetimüüjad on loonud oma veebiliidesest andmete ekstraheerimisele (andmekoorimine) tehnilised takistused, võimaldavad nad siiski turujärelevalveasutuste põhjendatud nõudmisel selliste andmete ekstraheerimist üksnes tooteohutuse eesmärgil.

Ebaausate kauplemispraktikate keelamine

Määrus toob sisse ka sätted, mis keelavad ebaausal kaubanduspraktikal põhineva tegevuse veebikaubanduses, tagades selle, et müüjad ei eksitaks ega moonutaks tarbijaotsuseid (eksitav reklaam, toote arvustused ja hinnangud).

Tugevdatud tarbijate õigused ja kaitse

Tarbijaõigused, eriti piiriülestes tehingutes, on olulised, et tagada, et kliendid saavad oma õigusi lihtsasti teostada ja vajadusel õiglast hüvitist (14-päevane tagastusperiood, tagasimaksete poliitika, ligipääs hüvitisele, toodete tagasikutsumine)

Andmekaitse ja privaatsus

Määrus tugevdab andmekitse ja privaatsuse põhimõtteid tarbijatele, kooskõlas laiemate ELi poliitikatega, nagu GDPR.

Tugevdatud järelevalve ja karistused

Määrus tagab, et tõhus järelevalve toimub vastavates liikmesriikides.

* Kodumaised reguleerivad asutused - Igal EL liikmesriigil on määratud rahvuslik amet, mis vastutab määruse täitmise eest.

Sanktsioonid - Platvormid, kes ei järgi uusi reegleid, saavad suuremaid trahve ja muid karistusi. Karistused võivad hõlmata kaebusi, mis on seotud eksitava reklaami, tagastusõiguse mittehõlmamise või andmekaitse nõuete rikkumisega.

Detailsema kokkuvõtte antud määrusest leiad SIIT

Jaanuaris korraldab E-kaubanduse Liit oma liikmetele ka hommikuseminari, kus antud teemasid lahatakse juba põhjalikumalt.

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

We are competent

We know exactly what is happening in e-commerce and how to use it for business development. We are happy to share this knowledge through reviews, research and training. To make it easier to grow and buy.

We are reliable

The reputation and progress of Estonian e-commerce are important to us. We stand for Estonian e-commerce to comply with good practices and high quality standards. This is beneficial for both the buyer and the seller.

We are safe

Together we will make e-commerce safer. Our “Safe Place to Buy” trust mark guarantees the buyer a controlled and rigorous shopping experience, and enhances the seller's credibility and improves the reputation.

Liitu liiduga

Online stores you can trust.

The “Safe Place to Buy” quality label guarantees the buyer a controlled shopping experience that meets strict conditions.

Check out the trust mark