Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →

E-poe kasutajakogemus ja sagedaseimad vead

July 7, 2025

Kati Rajari
- Author  
Projektijuht

Eesti E-kaubanduse Liit koondab pea 550 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Kati RajariKati Rajari
Tõnu Väät
Kati Rajari
Kati Rajari
- Autor  
Projektijuht
Tegevjuht

E-kaubanduse maastik on armutu - konkurente on palju ja inimesed on aina kärsitumad. Pole ime, et kasutajakogemus ehk UX mängib e-poodide puhul üha suuremat rolli. Kui leht on aeglane või ei leia otsing soovitud toodet, on kliendil võimalik sekundiga sammud konkurendi juurde seada – sealjuures sammugi astumata.

Hea kasutajakogemus jääb tihti märkamatuks, kuid halb kasutajakogemus võib kliendi hinge pikaks ajaks jälje jätta. UX disaineri eesmärk on luua kasutajale võimalikult sujuv ja mugav lahendus, mis viiks kõige kiiremat teed pidi (äri)eesmärkideni.

Vaatleme paari olulisemat kasutajakogemuse aspekti:

- Järjepidevus. Kasutajad on harjunud veebis liigeldes teatud seaduspärasuste ja mustritega. Kui veebilehel on eriskummaline ülesehitus ning elemendid ei käitu ootuspäraselt, läheb kasutajal kauem aega, et lehega harjuda, kasutama õppida ning ostuotsus langetada.

- Menüü hierarhia. Loogiline menüü on veebilehe arusaadavuse ja kiire navigeerimise alus. Kasutajakogemuse ehk UX disainerid kasutavad menüü loomiseks erinevaid tööriistu, näiteks kaartide sorteerimist ja navigatsiooni testimist.

- Tagasiside. Kui kasutaja midagi teeb – vajutab, sisestab, saadab – peab talle andma selget tagasisidet: kas asi õnnestus, ebaõnnestus või tuleb lihtsalt oodata. Kärsitu kasutaja kaotab kergesti kannatuse või satub segadusse, kui ei saa selget tagasisidet. Eriti oluline on, et igasugused veateated oleksid nähtavad, mõistetavad ja piisavalt sisukad.

- Vähem on rohkem. Liiga palju valikuid ja infot ühel lehel tähendab, et kasutajal läheb veebilehe analüüsimiseks, info kättesaamiseks ja otsuste langetamiseks kauem aega. Tuleb kriitilise pilguga üle vaadata, mis on tõeliselt esmavajalik ja tähtis ning tuua see esile.

- Ligipääsetavus. See tähendab, et võimalikult paljud inimesed, sealhulgas eakad ja erivajadusega inimesed, saavad toodet või teenust kasutada (rohkem kliente ja parem maine!). Ligipääsetav veebileht on lihtne ja selge, töötab ka mobiilseadmetel ning tugitehnoloogiatega (häälkäsklused, tekst-kõneks, eriseadmed). Muuhulgas on ligipääsetaval veebilehel SEO jaoks olulised elemendid nagu keelekood, lehe tiitel ja piltide alt tekstid. Loe Trinidad Wisemani blogist, milliseid ligipääsetavuse probleeme saavad ära hoida disainerid ja milliseid arendajad. Proovi ka Trinidad Wisemani ligipääsetavuse tööriista.

- Kasutajatestimised. Olgem ausad – me ise ei ole enda keskmised kliendid. Kasutajamugavuse probleemide tuvastamisel on oluline ennast kasutajast distantseerida ning suurepärane vahend selleks on veebilehe testimine päris kasutajate peal. Kasutajale esitatakse konkreetne ülesanne (näiteks teatud toote otsimine ja ostukorvi lisamine) ning jälgitakse, kuidas ta seda sooritab. Testimiseks pole õiget aega, kuid mida varem alustada, seda kiiremini probleemid tuvastatakse. Testimine võib toimuda füüsilises ruumis koos olles, videokõne vahendusel või – kõige lihtsam – asünkroonselt, näiteks Sharewell keskkonnas. Viimane on vast kõige kiirem, mugavam ja odavam viis kasutajate käest vahetut tagasisidet saada ja seeläbi oma veebilehe kasutajakogemust parandada.

Kasutajakogemus on e-poodide puhul kriitilise tähtsusega. Tuttava ja selge ülesehitusega hästitöötaval veebilehel on mõistagi mugavam tooteid sirvida ning ostu sooritada. Loodan, et leidsite siit mõne nipi, kuidas oma e-poe kasutajakogemust veelgi paremaks muuta!

Mari-Ell Mets

UX/UI disainer ja ligipääsetavuse spetsialist , Trinidad Wiseman

twn.ee

Tutvu ka blogiga

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Мы компетентны

Мы точно знаем, что происходит в электронной коммерции и как ее использовать для развития бизнеса. Мы рады поделиться этими знаниями с помощью обзоров, исследований и обучения. Чтобы было легче выращивать и покупать.

Мы надежны

Для нас важны репутация и прогресс эстонской электронной коммерции. Мы выступаем за то, чтобы электронная коммерция Эстонии соответствовала передовой практике и высоким стандартам качества. Это выгодно как покупателю, так и продавцу.

Мы в безопасности

Вместе мы сделаем электронную коммерцию более безопасной. Наш знак качества «Безопасное место для покупки» гарантирует покупателю контролируемый и строгий процесс совершения покупок, а также повышает доверие к продавцу и улучшает репутацию.

Liitu liiduga

Интернет-магазины, которым можно доверять.

Знак качества «Безопасное место для покупки» гарантирует покупателю контролируемый шоппинг, отвечающий строгим условиям.

Ознакомьтесь с этикеткой качества