Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →

E-poe kasutajakogemus ja sagedaseimad vead

October 21, 2021

Kati Posti
- Author  
Projektijuht

Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Kati PostiKati Posti
Tõnu Väät
Kati Posti
Kati Posti
- Autor  
Projektijuht
Tegevjuht

E-kaubanduse maastik on armutu - konkurente on palju ja inimesed on aina kärsitumad. Pole ime, et kasutajakogemus ehk UX mängib e-poodide puhul üha suuremat rolli. Kui leht on aeglane või ei leia otsing soovitud toodet, on kliendil võimalik sekundiga sammud konkurendi juurde seada – sealjuures sammugi astumata.

Hea kasutajakogemus jääb tihti märkamatuks, kuid halb kasutajakogemus võib kliendi hinge pikaks ajaks jälje jätta. UX disaineri eesmärk on luua kasutajale võimalikult sujuv ja mugav lahendus, mis viiks kõige kiiremat teed pidi (äri)eesmärkideni.

Vaatleme paari olulisemat kasutajakogemuse aspekti:

- Järjepidevus. Kasutajad on harjunud veebis liigeldes teatud seaduspärasuste ja mustritega. Kui veebilehel on eriskummaline ülesehitus ning elemendid ei käitu ootuspäraselt, läheb kasutajal kauem aega, et lehega harjuda, kasutama õppida ning ostuotsus langetada.

- Menüü hierarhia. Loogiline menüü on veebilehe arusaadavuse ja kiire navigeerimise alus. Kasutajakogemuse ehk UX disainerid kasutavad menüü loomiseks erinevaid tööriistu, näiteks kaartide sorteerimist ja navigatsiooni testimist.

- Tagasiside. Kui kasutaja midagi teeb – vajutab, sisestab, saadab – peab talle andma selget tagasisidet: kas asi õnnestus, ebaõnnestus või tuleb lihtsalt oodata. Kärsitu kasutaja kaotab kergesti kannatuse või satub segadusse, kui ei saa selget tagasisidet. Eriti oluline on, et igasugused veateated oleksid nähtavad, mõistetavad ja piisavalt sisukad.

- Vähem on rohkem. Liiga palju valikuid ja infot ühel lehel tähendab, et kasutajal läheb veebilehe analüüsimiseks, info kättesaamiseks ja otsuste langetamiseks kauem aega. Tuleb kriitilise pilguga üle vaadata, mis on tõeliselt esmavajalik ja tähtis ning tuua see esile.

- Ligipääsetavus. See tähendab, et võimalikult paljud inimesed, sealhulgas eakad ja erivajadusega inimesed, saavad toodet või teenust kasutada (rohkem kliente ja parem maine!). Ligipääsetav veebileht on lihtne ja selge, töötab ka mobiilseadmetel ning tugitehnoloogiatega (häälkäsklused, tekst-kõneks, eriseadmed). Muuhulgas on ligipääsetaval veebilehel SEO jaoks olulised elemendid nagu keelekood, lehe tiitel ja piltide alt tekstid. Loe Trinidad Wisemani blogist, milliseid ligipääsetavuse probleeme saavad ära hoida disainerid ja milliseid arendajad. Proovi ka Trinidad Wisemani ligipääsetavuse tööriista.

- Kasutajatestimised. Olgem ausad – me ise ei ole enda keskmised kliendid. Kasutajamugavuse probleemide tuvastamisel on oluline ennast kasutajast distantseerida ning suurepärane vahend selleks on veebilehe testimine päris kasutajate peal. Kasutajale esitatakse konkreetne ülesanne (näiteks teatud toote otsimine ja ostukorvi lisamine) ning jälgitakse, kuidas ta seda sooritab. Testimiseks pole õiget aega, kuid mida varem alustada, seda kiiremini probleemid tuvastatakse. Testimine võib toimuda füüsilises ruumis koos olles, videokõne vahendusel või – kõige lihtsam – asünkroonselt, näiteks Sharewell keskkonnas. Viimane on vast kõige kiirem, mugavam ja odavam viis kasutajate käest vahetut tagasisidet saada ja seeläbi oma veebilehe kasutajakogemust parandada.

Kasutajakogemus on e-poodide puhul kriitilise tähtsusega. Tuttava ja selge ülesehitusega hästitöötaval veebilehel on mõistagi mugavam tooteid sirvida ning ostu sooritada. Loodan, et leidsite siit mõne nipi, kuidas oma e-poe kasutajakogemust veelgi paremaks muuta!

Mari-Ell Mets

UX/UI disainer ja ligipääsetavuse spetsialist , Trinidad Wiseman

twn.ee

Tutvu ka blogiga

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Oleme pädevad

Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.

Oleme usaldusväärsed

Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.

Oleme turvalised

Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.

Liitu liiduga

E-poed mida saad usaldada.

“Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse.

Tutvu kvaliteedimärgisega