Hansaposti 25. sünnipäeva puhul vestlesime ettevõtte ühe asutaja ja juhi Taavi Rajuriga e-kaubandusest

November 18, 2022

Foto: Andras Kalla / Äripäev

- Author  

Eesti E-kaubanduse Liit koondab pea 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Tõnu Väät
- Autor  
Tegevjuht

Kui mõtled tagasi 25 a tagusele alustamise ajale ja tänasele – kui palju ettevõtluskeskkond ja tarbija erinevad? Mis siis oli müügis oluline ja mis on täna? Mida on vaja, et olla edukas?

Tarbija on teadlikkust kasvatanud, samamoodi on bränditeadlikkus kasvanud. Klientidel on kõrged ootused toodete kvaliteedile samuti klienditeenindusele. Just seetõttu on meil ligikaudu 65 000 toodet kohe laos olemas, et pakkuda maksimaalselt kiiret tarnet. Oleme arendanud välja hästitoimiva tarnevõrgustiku – mel on neljas kohas väljastuspunktid, kust saab laos olevad tooted juba järgmisel päeval kätte. Ostukäitumise kohta võib öelda, et tarbija ostujõud on suurenenud ning majandus- ja ettevõtluskeskkond on rohkem reguleeritud - selgem, konkreetsem, võib-olla ka veidi ülereguleeritud tihtipeale.

 

Meenub sulle mõni värvikas lugu 25a tagusest ajast äris, mis siiani meeles?

Eks neid toredaid lugusid on palju, kus aastaid tagasi sai ise laatadel tooted müümas käidud ja eks ägedaid apsakaid on ka juhtunud, aga niimoodi kohe ei meenugi.

 

Kui keeruline oli kataloogi ärist minna e-kaubandusse? Mis oli kõige keerulisem? (töötajate “usu” vahetus, protsesside automatiseerimine vms?)

Hansaposti algne äriidee oli 25 a tagasi juba marketplace. Me ei ole kunagi olnud klassikaline postimüügi kataloog – meie nägime ideed viia kokku pakkujad ja kliendid, lihtsalt tol ajal ei olnud see veel digikanalites. Meie esialgne ärimudel oli pakkuda võimalust reklaamida oma tooteid kataloogis, meie teenistus oli reklaamipindade müük, millele hiljem hakkas lisanduma meie enda sisseost. Sel ajal meil endal ladu ei olnud - pakkisime ja saatsime välja. E-kanalitesse siit üle minna ei olnud raske, see oli igas mõttes loogiline samm. Kataloog oli piiramatute võimalustega ja aeg oli teine -kui kunagi toodi hiinast sandaale 10 000 tk ja müüdi kõik läbi, siis täna ei kujuta seda ette. Üleminek toimus väga plahvatuslikult – arenesime ja kasvasime mõnede aastatega kümneid kordi ja see kõik toimus 2011-2013. Kataloog on jäänud aga inimestele mällu ning mõnes mõttes valmistab imagoloogises mõttes ka raskuseid, sest paljudele assotsieerume endiselt kataloogi, mitte e-poena. Täna on kataloog arenenud orgaaniliselt üheks reklaami väljundiks – parimate pakkumiste kajastamise võimaluseks. On ka kategooriaid, kus siiamaani ostetakse meil tegelikult kataloogist – näiteks moekaubad. Kokkuvõtteks ütleksin, et transformatsioon oli valutu.

 

Millisena sa näed kaubanduse tulevikku 10 aasta pärast Eestis? Kas meil on Amazon, Ebay jt rahvusvahelised gigandid või on võimalik ka Eesti kaupmehel ellu jääda? Mis on selleks edu valemiks?

Edu valemiks on kindlasti Marketplace. Amazoni kohta –  Eesti on komplitseeritud turg ning see on 5-10x väiksem kui Põhjamaades. Amazonil on täna maailma mastaabis veel väga palju väljakutseid – hiljuti sisenesid and Rootsi ja hetkel on isegi seal neil keeruline. E-kaubanduse tulevik kuulub kindlasti Marketplace’i suunale ning peab olema väga tugev bränd, et uus siseneja turu üle võtaks. Kuna klient soovib saada laia valikut, mugavat ostukogemust, kiiret ja kohalikus keeles klienditeenindust ning seda kõike saab turvaliselt pakkuda kõige paremini kohalik müüja, ei näe me hetkel ohtu.

Hansapost ja Kaup24 ühinesid. Millised on peamised võidud, mida siis nii tarbija kui ettevõtted ise võitsid?

Võite on siin palju. Meil on grupina täna meeletult suur tootevalik, palju efektiivsem logostika – meil on mahuäri, tänu sellele mahule saavutatakse parimad hinnad ja tingimused nii transpordi kui tarnijatega. Lisaks on meil kiire tarne – koos oleme me grupina nii võimsad, et suudame arendada pidevalt oma protsesse.

 

Milline oleks sinu, kui väga kogenud ettevõtja, kes näinud erinevaid aegasid, 3 soovitust täna ettevõtlusega alustavale isikule?

·      Kui soovid alustada, siis minu parim soovitus on, et leia see, mis on turult puudu. Leia oma USP ehk ainulaadsus, mida teistes ei ole. Mõtle probleemile, mida soovid asuda lahendama, mis on täna lahendamata.

·      Lisaks - kõik oma edasised sammud ja protsessid analüüsi esmalt läbi – tee asjad võimalikult hästi läbimõeldult, et sul on tulevikus võimalisk skaleerida hästi lihtsasti, et ei tekiks suuri üllatusi.

·      Ja viimaseks - mõtle suurelt! Ära mõtle ainult Eesti mastaabis, vaid mõtle, et maailm on üks ja maailm saab aina väiksemaks. Ära piira ennast ainult Eestiga, täna on kogu maailm valla ja kogu maailma suurim kaubandusturg on Sulle avatud, kui vaid soovid!

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Oleme pädevad

Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.

Oleme usaldusväärsed

Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.

Oleme turvalised

Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.

Liitu liiduga

E-poed mida saad usaldada.

“Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse.

Tutvu kvaliteedimärgisega