Puudulikud müügitingimused annavad tarbijale rohkem õigusi

Kati Posti
- Author  
Projektijuht

Eesti E-kaubanduse Liit koondab ligi 400 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Kati PostiKati Posti
Tõnu Väät
Kati Posti
Kati Posti
- Autor  
Projektijuht
Tegevjuht

Puuduv informatsioon müügitingimustes ei vabasta müüjat kohustustest, küll aga võib teatud info puudumine anda tarbijale hoopis rohkem õigusi. Lepingueelse teabe andmist peab tõendama müüja. Müüjal on võimalus lasta ostjal enne tellimuse kinnitamist ostukorvis lisada linnuke, et ta on müügitingimustega tutvunud. Ostjal on õigus tellimust sooritades kehtivad müügitingimused alla laadida või välja printida.

Kui e-poe müügitingimustes puudub informatsioon 14-päevase tagastusõiguse kohta, siis tagastusõigus on tarbijal siiski. Veel enam, kui kaupleja ei ole enne lepingu sõlmimist tarbijat 14-päevasest tagastusõigusest teavitanud, on tarbijal õigus lepingust taganeda koguni 12-kuu jooksul. 12-kuuline tähtaeg algab hetkest, mil ostja sai kauba enda valdusesse (teenuse osutamise lepingu puhul lepingu sõlmimisest). Samuti ei vastuta ostja sellisel juhul ka kauba väärtuse vähenemise eest ja müüja ei saa tarbijapoolsel lepingust taganemisel ostjalt nõuda toote väärtuse vähenemise hüvitamist.

Kui müüja edastab ostjale informatsiooni 14-päevase tagastusõiguse kohta hiljem (kuid siiski 12 kuu jooksul lepingu sõlmimisest) on ostjal õigus lepingust taganeda 14-päeva jooksul vastava informatsiooni saamisest.

14-päevase tagastusõiguse kasutamisel võib kauba tagastamisega seotud postikulu tasuda nii ostja kui müüja. Kui müüja soovib, et ostja kannaks kauba tagastamisega seonduvad kulud, tuleb sellest ostjat teavitada enne lepingu sõlmimist, vastasel juhul kannab kauba tagastamise kulud müüja.

Lisaks tuleb ostjale enne lepingu sõlmimist teada anda, et kasutades 14-päevast tagastusõigust, tuleb toode tagastada originaalpakendis. Kui müüja ei ole ostjale lepingu sõlmimise eelselt vastavat teavet jaganud, ei ole ostja ka kohustatud toodet originaalpakendis tagastama. Samuti ei saa sellisel juhul müüja nõuda originaalpakendi rikkumise/hävimise korral selle väärtuse vähenemise hüvitamist.

Millistele toodetele 14-päevane tagastusõigus ei kehti?

14-päevane tagastusõigus ei kehti näiteks eritellimusel tehtud toodetele. Eritellimuse mõiste aetakse tihti segamini olukorraga, kus toode ei ole e-poe laos olemas, vaid tuleb tellida eraldi kliendi jaoks. See aga eritellimuse alla ei lähe, kuna müüjal on võimalus antud toode edasi järgmisele kliendile müüa. Eritellimuseks loetakse seda, kui toode on valmistatud spetsiaalselt tellija vajadusi arvestades (nt ostja mõõtude järgi valmistatud riided jne). Lisaks ei pea müüja muuhulgas tagasi võtma väga lühikese säilimistähtajaga toidukaupa ja jooke, tooteid, mis ei ole kõlbulikud tagasisaatmiseks tervisekaitse või hügieenilistel põhjustel, kui toote vahetu pakend (st mitte väline pakend, vaid otseselt toote sisuga kokkupuutumise eest kaitsev pakend/kate) on pärast kohaletoimetamist avatud (nt kosmeetika puhul), ajalehed, ajakirjad, internetist allalaetavad failid jne. Igasugused erandid, millele tagastusõigus ei kehti, peab müüja ka müügitingimustes välja tooma.

Muude toodete puhul võib ostja avada tootepakendi veendumaks kauba olemuses, omadustes ja toimimises (sealjuures peaks tarbija käsitsema ja uurima kaupa üksnes nii, nagu tal lubataks seda teha kaupluses). Kui ostja on kaupa kasutanud rohkem ja kaubal esineb kasutusjälgi, ei tohi ta kaotada taganemisõigust, vaid ta vastutab kauba väärtuse vähenemise eest.

Kui müügitingimustes on kirjas, et müüja ei võta tagasi ka mõnda toodet, millele tegelikult on seadusega 14-päevane tagastusõigus ette nähtud, siis ostjal säilib siiski õigus toode tagastada. Seadusest tarbija kahjuks kõrvalekalduvad kokkulepped on tühised.

Kati Posti

E-kaubanduse Liidu projektijuht

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Oleme pädevad

Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.

Oleme usaldusväärsed

Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.

Oleme turvalised

Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.

Liitu liiduga

E-poed mida saad usaldada.

“Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse.

Tutvu kvaliteedimärgisega