Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →

Makselahenduste turu ülevaade

October 21, 2021

Tõnu Väät
- Author  
Tegevjuht

Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Tõnu VäätTõnu Väät
Tõnu Väät
Tõnu Väät
Tõnu Väät
- Autor  
Tegevjuht
Tegevjuht

Maksete algatamine versus pangalink?

E-kaubandus pakub tegelikult väga palju erinevaid maksevõimalusi nagu näiteks pangalink, maksete algatus, kaardimakse, maksa hiljem ehk kõikvõimalikud järelmaksud, kinkekaardid, elektroonilised rahakotid, ülekanne arve alusel ja sularaha (lunamakse) mis on küll Eestis pea olematu, kuid Lätis ja eriti Leedus vägagi levinud. Eestlased on nii pangalingi kui pakiautomaadi usku, mida mõlemat kasutatakse 70% ostudest. Seoses avatud panganduse ehk pangaseaduste muudatusega 2020 hakkas arenema maksete algatamise teenus, mis tähendab, et enam ei pea pangalingi kuvamiseks pangale maksma ning nõusolekut küsima. See tõi omakorda palju uusi teenusepakkujaid ning viis e-kaupmeestele hinnad kordades alla. Praeguseks on selge see, et maksete algatamise teenus on tulnud, et jääda ning on tarbijate poolt omaks võetud ja järjest rohkem usaldatav. Kui lähed maksete algatamise teenuse peale üle, on soovitatav panna rõhku töökindlusele, lihtsusele ja usalduse võitmisele tarbija silmis. Sel juhul ei erine 2022.a. enam tõenäoliselt maksete algatamise ja traditsioonilise pangalingi kaudu lõpule viidud tehingute arv oluliselt. Erinevad andmed on Maksekeskuse ja Montonio lõpetatud tehingute statistikas. Maksekeskus toob välja pangalingi teenuse puhul lõpetatud tehingute protsendiks 90% ning maksete algatamise teenuse puhul 83%. Montonio seevastu nende teenuse (ainult maksete algatamise teenus) puhul koguni 94%. 94% kõlab liiga hästi ja on kahtlane, et maksealgatamise teenusega lõpule viidavad ostud saavad olla suuremad, kui otse pangalingiga. Tõde on ilmselt kuskil vahepeal turu keskmise suhtes. Kuid maksete algatamise teenusele üleminekut on mõistlik kaaluda hetkel kindlasti. Seejuures muidugi tuleks silmas pidada enda vajadusi makselahendusele. Näiteks kui oled toidumüüja ehk vajad automaatseid rahatagastusi kaalukaupade puhul, on hetkel vaid Maksekeskus, kes suudab enda maksete algatuse teenusega seda automaatselt pakkuda. Teiseks, arvuta välja kui palju kulub sul kuus maksete vahendusele. Kui reeglina klassikalise pangalingi teenus jääb olenevalt sinu mahust ja lepingust 1 - 2,5% vahele, siis maksete algatuse teenus jääb 0,05 eurosendist kuni 0,5% vahele ja ESTO puhul isegi teatud tingimustel päris tasuta teenuseks. Sa võid kaupmehena võita siit olenevalt enda käibest tuhandeid eurosid kuus. Suurimad maksete algatuse teenusepakkujad ja turuosalised Eestis on Everypay teenus, mida kasutavad SEB ja Maksekeskus, lisaks Montonio ning Kevin, mida vahendab ESTO.

 

Mis puudutab järelmaksu turgu, siis 10 aastat tagasi oli lepingute sõlmimine vägagi aeganõudev ja erinevaid pakkujaid oli turul väga palju (tegevusluba polnud vajalik), veebikaubanduse maht oli väga väike (pea olematu) ja tehnoloogia puudus. Seis praegu on konkurentsi mõttes turul väga tihe, kuid keskendutakse rohkem e-kaubandusele, kus on mahtude ja klientide kasv teinud viimase 12 kuuga väga suure hüppe. Kliendid ja partnerid on aina nõudlikumad, väga lihtne automaatne vormistamine ja tehnoloogia areng ning lisaks Finantsinspektsiooni järelvalve ja tegevusloa nõue.

Täpne statistika puudub, kuid oletuslikult Eesti suurimad tegijad järelmaksuturul aastal 2021 on (ca 75% turust) ESTO, Inbank, TF Bank ja Liisi. 2020.a. sõlmiti ca 113 000 järelmaksulepingut, iga-aastane uus müük ainuüksi on ca 50 miljonit eurot. Väga palju finantseeriti klientide oste suurpankade ja krediidiandjate otselaenudega, mis vähendas järelmaksu mahtusid võrreldes 2019. aastaga (ca 125 000 sõlmitud lepingut). Järelmaksu mahu jääk kokku 2020. aasta lõpu seisuga oli ca 75€ miljonit eurot. Pankade järelmaksu mahu jääk on kokku 34 miljonit eurot ja krediidiandjate järelmaksu mahu jääk on kokku 37 miljonit eurot. Järelmaksulepingute sõlmimise osakaal on 35%/65% offline vs online. Keskmiselt 5% ostudest sooritatakse järelmaksuga e-poodides ja kauplustes, kes müüvad elektroonikat ja mööblit jms ca 20%. Tublimatel, kes on väga palju vaeva näinud järelmaksu esile toomisega, ka 25-30% kogu käibest tuleb läbi järelmaksu teenuse!

Kokkuvõttes võib välja tuua trendidena:

Maksete algatamise osakaal on juba praegu ca 20%, vähemalt 40-50% aasta pärast (tasub arvutada kulude kokkuhoid ning kaaluda üleminekut)

Maksa hiljem ehk järelmaksu osakaalud “tublimatel” 25-30% kogu käibest (tasub mõelda hea järelmaksu lahenduse pakkumisele e-poes)

Tagastused on kasvanud aastaga 2x, kogu e-kaubanduse tagastused on 3%, kuid moe- rõivakaupadel 20-25% (kasvab koos käibekasvuga, on tervitatav, rahvusvahelised edukad e-poed pakuvad alati tasuta saatmist ja tagastust ning võtavad turuosa- ära karda tagastust vaid käibekaotust!)

 

Maksekeskuse (ca 50% Eesti e-poodidest) tehingumahtude kasv võrreldes eelmise aasta sama kuuga (ilmestamaks füüsiliste poodide sulgemine ja “tava kuud”)

 

Maksete algatamise osakaal Maksekeskuse tehingute mahust, mis näitab turupotentsiaali ja igakuist kasvu

 

Tõnu Väät

Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht

 

Kasutatud andmed: E-kaubanduse Liit, Eesti Pank, Maksekeskus, Montonio, Esto

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Oleme pädevad

Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.

Oleme usaldusväärsed

Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.

Oleme turvalised

Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.

Liitu liiduga

E-poed mida saad usaldada.

“Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse.

Tutvu kvaliteedimärgisega