Töötad sotsiaalmeedias? 11 nõuannet oma vaimse tervise kaitsmiseks!

March 17, 2022

Kati Posti
- Author  
Projektijuht

Eesti E-kaubanduse Liit koondab pea 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Kati PostiKati Posti
Tõnu Väät
Kati Posti
Kati Posti
- Autor  
Projektijuht
Tegevjuht

Töö tõusude ja mõõnadega navigeerimise õppimine on iga töötaja jaoks ülioluline. Sotsiaalmeedia turundajate jaoks on vaimse tervisega tegelemine midagi enamat kui töökoha tootlikkuse säilitamine – see on ka sinu isikliku mõistuse ning üldise tervise ja heaolu kaitsmine.

Vähesed inimesed kogevad samal tasemel verbaalset väärkohtlemist, mida sotsiaalmeediaspetsialistid regulaarselt näevad. Alates klientide kaebustest kuni rassistlike ja seksistlike kommentaarideni. Ja erinevalt tavakasutajast ei ole sotsiaalmeedia juhtidel alati luksust oma hallatavatelt kontodelt lahkuda, kui kuritarvitamine muutub ülekaalukaks.

Tunnista, et sotsiaalmeedias on nii head kui halba

Sotsiaalmeedia annab turundajatele võimaluse kasutada oma loovust ja luua oma publikuga sügavaid sidemeid. Sotsiaalsete platvormide vahetus muudab brändide jaoks oma jälgijatega ühenduse loomise lihtsamaks kui kunagi varem. Ja pole paremat tunnet, kui näha, et sinu avaldatud postitus saab palju positiivset vastukaja.

Samal ajal võib aga see, mis teeb sotsiaalmeedia nii suurepäraseks, raskendada ka sotsiaalmeedia turundajatel oma tööst täielikku nö. lahtiühendamist. Sa hoolid oma jälgijatega ühenduse loomisest ja selle säilitamisest. Kuid koguaeg ei ole see nii helge ja positiivne.

Aeg ajalt tuleb ikka ette, et mõni pettunud klient või lihtsalt pahameelne inimene jätab su postituse alla negatiivse kommentaari. Kuigi loogiliselt võttes tead, et vihane kommentaar pole konkreetselt sulle suunatud, on raske internetis nähtut mitte isiklikult võtta. Pittsburghi ülikooli uuringud näitavad otsest seost negatiivsete kogemuste vahel sotsiaalmeedias ja depressiooni sümptomite suurenemise vahel täiskasvanud kasutajate seas.

Kuidas säilitada vaimne heaolu?
1. Oma plaani

Tunnista, et sa ei saa ennustada, kuidas inimesed sotsiaalmeedias avaldatavale sisule reageerivad. Kuid sa saad kontrollida, kuidas sa teatud olukordades reageerid. Kas sul on plaan trollide või solvava kõneviisiga tegelemiseks? Kas sinu ettevõttes on keegi, kellele saad vastamise üle anda, kui tunned, et sa ei suuda selle olukorraga praegu tegeleda? Isegi nii väike asi nagu jalutuskäik või kiire meditatsiooniharjutus aitab sinu vaimset tervist hästi kaitsta.

2. Mõtle läbi levinud olukorrad

Üks viis stressi leevendamiseks on täpselt teada, kuidas teatud kasutajatele reageerida. Näiteks trollidega suhtlemisel tee reegliks vastata ainult üks kord ja seejärel liigud edasi. Pane need erinevad olukorrad kirja, et kõik teaksid, kuidas turvaliselt reageerida erinevatel klientidega suhtlemisel kui sul on olukorra lahendamiseks vajalik täiendav tugi.

3. Ole osa kogukonnast

Sotsiaalmeedia haldamine võib tunduda üksildase tööna, kuid on oluline meeles pidada, et on ka teisi, kes jagavad sinuga samu väljakutseid ja võite. Kaalu aeg ajalt teiste sotsiaalmeedia turundajatega kohtumisi (nagu nt meie siin Tartus Turundusklubis) ja/või liitu veebikogukonnaga, kus saad küsida nõu erinevatelt turundajatelt, kuidas teised on vaimse stressiga toime tulnud.

Meil siis on näiteks Facebookis Internetiturundus ja e-kaubanduse grupp ja Sotsiaalmedia turunduse grupp.

4. Planeeri oma tugevad küljed

Kui tead, et sinu fookus või loovus on hommikul haripunktis, planeeri selleks aeg, et keskenduda oma prioriteetidele.

Minu aeg on kindlasti hommik – müügitööd tehes sain oma maksimumi alati hommikul ca 9-12 vahel. Põhimõtteliselt muul ajal ma reklaami ei müünudki, kuid sellest hoolimata olin alati firma topp müüjate seas. Ka koolitusi meeldib mulle anda hommikuti. Tunnen end siis kõige energilisemalt. Samal ajal õhtused koolitused väsitavad mind kordades rohkem.

5. Sina ei võrdu ettevõttega

NB! Päeva lõpus on oluline endale meelde tuletada, et sa ei pole bränd. Võid sotsiaalmeedias ettevõtte nimel rääkida, kuid firmale suunatud kommentaarid ei peegelda sind kui üksikisikut.

Oi selle punktiga oli mul tõsiseid raskusi kui töötasin laenufirmas. Sain öösiti ja nädalavahetustel võlgu jäänud klientidelt kirju, et kui ma võlga ei kustuta, tapavad nad oma pere ja lõpuks ka end. Rääkimata siis väikematest ähvardustest kuni minu isikliku eluni välja. Alguses olin ikka täiesti paanikas ja meeleheitel. Lõpuks tegin selgeks, et see on praegu mu töö, see ei defineeri kuidagi mind. Jah, ma pidasin seal vastu 5 aastat, kuid see ei olnud just meelakkumine.

6. Jah, vastamine on oluline, kuid…

2019. aasta Sprouti sotsiaalindeksis leiti, et umbes 56% tarbijatest lõpetaks mõne kaubamärgi jälgimise kehva klienditeeninduse tõttu. Seetõttu võid tunda ärevust, kui tegeled ka klienditeenindusega, et peaks olema 24/7 online.

Jah, mu turunduslik pool tahaks öelda – ole sina või keegi su ettevõttest alati kohal! Kuid reaalsus ei saa selline olla. Seepärast seadista näiteks enamlevinud küsimuste jaoks automaatsed vastused. Samuti teen ma sedasi, et määran ära automaatsõnumid. Üks variant on nt see, kus ütlen a’la, et oleme hetkel hõivatud, kiiretes küsimustes saada e-mail. Või teine variant siis, et seadistad automaatse teadeande neiks aegadeks, kui ametlik tööpäeva osa on läbi.

Vaata nõuandeid nt siit! Keri lehel alla poole.

Aja mahaavõtmise eelised

Aja mahaavõtmise eelised

7. Aga nad kirjutavad ju mulle ka otse!

Ojaa… Tihtipeale on turundaja kontakt avalik ja siis, kui kiiret vastust ettevõttest ei saada, kirjutatakse turundajale otse FB-sse, Linkedini jne. Olen ise ka sellega päris hädas. Igal pool korrutan, et kui tahate minuga töö asju arutada, ootan neid meilile. Aga ikka ja jälle saan kirju oma Messengeri stiilis „Jah, tean, et tahad meilile kuid mul on ainult ÜKS ja väga KIIRE küsimus“.

Alguses pigistasin silma kinni (kuigi see venis tavaliselt meetripikkusteks kõnelusteks) kuid nüüd ütlen 95% juhtudest tuimalt: „Tööalase küsimuse korral palun saada mulle e-mail, siitkaudu ma tööasjadega ei tegele“. Mnjah, mõni ikka solvub jne aga sean siin siiski esikohale enda vaimse tervise.

Seega kui sul ei ole midagi väga kiiret ja väga tähtsat vaja öelda, kirjuta mulle e-mail!

8. Kas põhjus on sotsiaalmeedias või ebareaalsetes ootustes?

Mõnikord on kogetud vaimsel stressil vähe pistmist sotsiaalmeedias toimuvaga vaid rohkem kolleegide tajutavate ootustega.

Tajun ka ise seda, et aeg ajalt on ettevõtetel ebareaalsed ootused. Leht, mis on aastaid uinuvas režiimis olnud, ei tee imesid kuuajalise sotsiaalmeedia haldamise tagajärjel. Rääkimata sellest, et orgaaniline levik on tohutult muutunud. Mul on olnud ettevõtteid, kes annavad märku, et ma ei saa oma tööga hakkama, sest 5 aastat tagasi oli neil reach selline, nüüd aga väiksem ja uusi jälgijaid ka ei lisandu nii palju, kui loodeti.

Samuti on mõnel firmal ootus sellele, et iga postitus, mis ma teen, peab olema puhas kuld ja muutuma viraalseks. Kuidas sa saavutad seda aga ettevõtte toote kohta müügipostitust tehes? Aga sotsmeedia turundaja peab ju teadma, kuidas seda teha! Kui oleks selline viraalse postituse valem siis teeks ju iga ettevõte nii!

Samamoodi võib läbipõlemise tunnet kiirendada, kui palutakse turundajatel žongleerida sotsiaalmeedia kõigi aspektidega, nagu sisu loomine, ideed, aruandlus, klienditeenindus. Oluline on paika panna piirid ja sinu töökohustused. Tee need selgeks ka oma kolleegidele, et nad oleksid teadlikud kõigist asjadest, mida teed ja mis pole sinu tööala. Kui su kolleegid (või sind palganud ettevõtted) mõistavad, kui kaua kulub näiteks sisu loomiseks, võivad nad olla vähem valmis kiireid spontaanseid postitusi pidevalt küsima ja ootama.

9. Ära võrdle!

Kuigi on kasulik ja oluline olla teadlik sellest, mille kallal sinu konkurendid töötavad, võivad kadedus ja võrdlemine olla tõelised enesehinnangu tapjad. Keskendu rohkem sellele, mis on sinu enda ja sinu kaubamärgi jaoks parim.

Ühe inimese ettevõttena (mina tegelen sotsiaalmeediaga, mees Googlega) olen õppinud, et mul pole mõtet võrrelda end ettevõttega, kellel on sotsiaalmeedia meeskond, ressursid ja tööriistad, mida mul lihtsalt pole. Aga mida ma saan teha, on seada oma ootused ja olla uhke selle üle, mida olen saavutanud.

Võta aeg maha

Võta aeg maha

10. Tõuse püsti ja hakka liikuma!

Tõsiselt. Pane arvuti kinni ja kõnni töölaua tagant minema, kui töö muutub üle jõu käivaks ja tekitab hetkel pingeid. Minul on näiteks kombeks sel juhul klapid pähe panna (katsun panna vastu kiusatusele kuulata sel ajal midagi „asjalikku“ a’la turunduspodcasti) ja jalutama minna. Kuid vahel tunnen, et pea on nii mõtteid täis, et ei suuda üksi kõndida. Siis lähme naabrinaisega koos (kes ka töötab arvutis 😊 ) ja räägime niisama elust olust – söögist, lastest, kasvõi telesaadetest.

Hea mõte oleks liikumine ja välja lülitamine kohe ka oma päeva planeerida! Mina tavaliselt teen seda 8.30-9.30 vahel ja 12.30-13.30 paiku. Võid selleks kasutada erinevaid ajaplaneerimise äppe, meeldetuletusi, sotsiaalmeedia aja piiramise vahendeid jne. Valikuid on piisavalt!

Kusjuures ülalolev pilt muutus ka sotsiaalmeedias viraalseks :D

Võta töölt paus

Võta töölt paus

11. Leia oma kirg väljaspool tööd

Usk, et töö on inimese identiteedi ja elueesmärgi keskpunkt, on muutnud veelgi olulisemaks oma kirgedele keskendumisel väljaspool tööd. Katsu leida kaasahaarav hobi, mis suunab sinu tähelepanu maksimaalselt sellega tegelemisse.

Mina nt sõitsin tunde rattaga nii, et peas olid klapid kust tuli turunduspodcaste…pole just kõige mõistlikum lahendus! Nüüd ma 95% juhtudest enam nii ei tee!

Läbipõlemine

Läbipõlemine

Kuidas läbipõlemise märke märgata?

Esita endale järgmised küsimused:

  • Kas oled tööl negatiivne või küüniline?
  • Kas sul napib energiat või motivatsiooni oma töö lõpetamiseks?
  • Kas sul on raske keskenduda?
  • Kas oled muutunud isoleeritumaks?
  • Kas sinu magamisharjumused on muutunud?
  • Kas oled endiselt oma karjääriga rahul?

Kaalu oma vastuseid tõsiselt. Kui väike jalutuskäik või muud mehhanismid selle lahendamiseks ei tööta, võib olla aeg abi otsida.

Kuna sotsiaalmeedia turundajad näevad veebis inimeste käitumise parimat ja halvimat, on vaimse tervise esikohale seadmine kohustuslik, et säilitada tervislik töö- ja eraelu tasakaal. Võta aeg maha, kui seda vajad. Kui teed internetivabu päevi, sea vastavad märguanded nt ka oma e-mailile. Toetu rasketel aegadel oma kaaslastele. Anna endale luba oma tööst täielikult välja lülitada – sinu vaimne, füüsiline ja emotsionaalne tervis tänab sind.

Brit Mesipuu

Milos.ee

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Oleme pädevad

Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.

Oleme usaldusväärsed

Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.

Oleme turvalised

Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.

Liitu liiduga

E-poed mida saad usaldada.

“Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse.

Tutvu kvaliteedimärgisega