Uudised

Kuidas turvaliselt e-ostelda?

October 17, 2022

Tõnu Väät
- Author  
Tegevjuht

Eesti E-kaubanduse Liit koondab pea 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Tõnu VäätTõnu Väät
Tõnu Väät
Tõnu Väät
Tõnu Väät
- Autor  
Tegevjuht
Tegevjuht

Kuidas turvaliselt e-ostelda?

E-poodidest ostlemine ei ole mitte ainult turvalisuse, vaid ka mugavuse, kiiruse ja paindlikkuse küsimus. Ostu saab sooritada ükskõik kus ja kellaajast hoolimata, vaja on vaid arvutit või nutitelefoni. Lisaks võimalus diivanilt tõusmata mõne tunni jooksul sadu poode „läbi käia“. Kõike seda kinnitab ka statistika: e-ostlemine kasvas Eestis 2021.a. 50% ja juba pea 90 protsenti eestlastest e-ostleb. Kuidas aga veenduda, et valitud veebipood on turvaline?

Ostjatele e-ostude tegemisel kindlustunde tagamiseks annab Eesti E-kaubanduse Liit kriteeriumitele vastavatele e-poodidele välja „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist. Liidu tegevjuhi Tõnu Vääti sõnul on e-ostlemine kasvav trend, mis omakorda toob turule uusi veebipoode, lisaks võimaluse ostelda üle maailma. Mitte kõik neist ei pruugi oma tegevuses lähtuda sajaprotsendiliselt kehtivast seadusandlusest ega arvestada ostjate kõikide õigustega. See ei pruugi olla pahatahtlik, vaid tuleneda teadmatusest. Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet tuvastab iga aasta sadu e-poode, kes eiravad teadlikult või teadmatusest e-poodidele kehtestatud reegleid. Vaid 2 protsenti e-poodidest, kes on taotlenud „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist, on selle saanud n-ö puhtalt, ilma et e-poes oleks olnud vaja teha muudatusi.

Kui sa ei leia aga e-poelt “Turvalise ostukoha” usaldusmärgist, siis vaata kindlasti, kas e-pood on registreeritud Eestis või mõnes muus riigis ja mis andmeid ta enda kohta avaldab. Euroopa Liidus registreeritud e-poodidel on seadusega ette nähtud andmete avaldamine, mis võimaldab neid identifitseerida. E-poe veebilehel peab kindlasti olema järgmine teave: ettevõtte nimi ja asukoht ning e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul pöörduda. Kauba tagastamise, pretensiooni esitamise ja garantii tingimused, mis tingimustel tagastatakse sobimatu kaup ning kes kannab tagastamiskulud. Nende andmete puudumisel ei ole tegemist seadusekuuleka kauplejaga! Enne ostu sooritamist tee kindlaks, kas müüjaks on juriidiline või eraisik. Kui müüja on eraisik, ei laiene ostule või teenuse tellimisele seadusest tulenevad tarbijat kaitsvad sätted ja tarbijaõigused, nagu pretensiooni esitamise õigus, 14-päevane taganemisõigus jne. Eraisikult ostes ei saa tarbija pöörduda probleemide korral vaidluse lahendamiseks tarbijavaidluste komisjoni poole.

Osaliselt kontrollivad e-poe turvalisust ka pangad ja makselahenduste pakkujad: kas e-pood rakendab isikuandmete kaitse seadust, kas domeenil on turvasertifikaadid ja kas makselahendused on turvalised? Kuid neile reeglitele lisandub veel suur hulk seadusi, mis ei ole niivõrd olulised mitte poodnikule, vaid just ostjale. Nii mõnigi suurem pank on soovitanud kõigepealt e-kaupmehel taotleda „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist ja alles pärast märgise saamist koostööks panga poole tagasi pöörduda. Selline tagasiside on tunnustus ja usaldusväärsus „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgisele.

Märgis annab ostjale kindlustunde

„Turvalise ostukoha“ usaldusmärgise saamiseks peab e-pood lisaks pankade nõuetele vastama nii Euroopa Liidu, Eesti Vabariigi kui ka Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti seadustele, mis reguleerivad ostuga seotud lepingu-, garantii-, tagastamis-, taganemis-, müügi- ja transporditingimusi. Märgist kandvate e-kauplejate puhul ei pea ostja muretsema, kas kaupmees aktsepteerib 14-päevast tagastamisõigust, kannab kauba tagastamisel kogu raha tagasi ning kuvab ostu tehes kõiki vajalikke linke ja blankette. Lisaks võib olla kindel, et „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgisega ettevõtted ei ole Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti mustas nimekirjas. Ja kui usaldusmärgise kandja satub musta nimekirja, on olenevalt rikkumise raskusest õigus märgis eemaldada. Teeme siinkohal tihedalt koostööd Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametiga. Juhul kui aasta jooksul laekub tarbijatelt meile või ametile enam kui kaks lahendamata probleemi või seaduserikkumist, võetakse e-poelt õigus usaldusmärgist kanda.

Kontrolli märgi õigsust!

„Turvalise ostukoha“ usaldusmärgise saanud e-poed on kohustatud kuvama märgise logo e-poe esilehel, kus see on ostjatele lihtsasti leitav. Logo peab olema lingitud Eesti E-kaubanduse Liidu lehele, kust ostja saab kontrollida, kas e-pood on kantud usaldusmärgise kandjate nimekirja ja omab õigust selle kandmiseks. Kahjuks on viimasel ajal sagenenud ebaausate e-kauplejate seas usaldusmärgise kopeerimine, mistõttu tasub veenduda, et „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgisel on kirjas „Eesti E-kaubanduse Liit“, see on lingitud liidu lehele ja e-pood on kantud märgisekandjate nimekirja, mitte ei ole kaupleja poolt tehtud koopia.

Märgist saavad taodelda Eesti E-kaubanduse Liitu kuuluvad veebipoed mis on tegutsenud vähemalt 3 kuud (e-poodi omav ettevõte peab aga olema sama juriidilise nime all Eesti turul tegutsenud vähemalt 1 aasta), ning kelle vastu ei ole tekkinud pretentsioone ning probleeme. Usaldusmärgist kannab Eestis hetkel vähemalt 190 e-poodi, mis vastavad seatud tingimustele ja kõikidele tarbijaseadustele. Millised Eesti e-poed „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist kannavad, vaata e-kaubanduse liidu kodulehe aadressilt www.e-kaubanduseliit.ee/liidust/usaldusmargisega-e-poed-eestis

Turvalist e-ostlemist!

Tea oma õigusi! E-poest ostes on tarbijal õigus:

* 14 päeva jooksul lepingust taganeda ning toode tagastada

* Taganemisõiguse tähtaeg algab toote kättesaamisest ehk kullerilt või pakiautomaadist toote vastu võtmisest, mitte varem!

* Taganemisõiguse seisukohast ei ole vahet, kas tegemist oli uue või kasutatud kaubaga või kas toode oli ostetud sooduskampaania ajal või täishinnaga- taganemisõigus kehtib ikka!

* Kaupleja peab tagastama 14 päeva jooksul kauba maksumuse, kättetoimetamise postikulud, väljastamis- või komplekteerimistasud ja muud tasud, mis sa tellimust tehes kaupmehele tasusid

* Pea ka meelest, et kui kaup on saanud tutvumise käigus kahjustada või seda on kasutatud rohkem, kui see on vajalik kauba olemuses, omadustes ja toimimises veendumiseks, vastutab tarbija kauba väärtuse vähenemise eest ehk kauplejal on õigus tagastatavat summat õiglaselt vähendada. Taganemisõigus ei kehti kõikidele toodetele: tagastada ei saa avatud pakendiga audio- ja videosalvestisi, arvuti tarkvara ja -mänge, kiiresti riknevaid kaupu ega tooteid, mille pakend on avatud ja mis ei kõlba tagasi saatmiseks tervisekaitse või hügieenilistel põhjustel. Taganemisõigus ei laiene ka toodetele, mis on valmistatud tarbija esitatud nõuete järgi või kohandatud vastavalt tarbija vajadustele. Juhul kui kaupleja on tarbija jaoks toote aga lihtsalt eraldi/spetsiaalselt tellinud, siis selliseid tooteid saab soovi korral tagastada küll.

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Oleme pädevad

Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.

Oleme usaldusväärsed

Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.

Oleme turvalised

Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.

Liitu liiduga

E-poed mida saad usaldada.

“Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse.

Tutvu kvaliteedimärgisega