Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →

Progressive Web App – e-äride tulevik?

January 30, 2023

Kati Posti
- Author  
Projektijuht

Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Kati PostiKati Posti
Tõnu Väät
Kati Posti
Kati Posti
- Autor  
Projektijuht
Tegevjuht

Progressive Web App’ist ehk PWA’st on olnud palju juttu erinevatel konverentsidel ja blogides, aga kui rääkida juba tehtud lahendustest, siis jääb ring kitsamaks. Olgem ausad, tegu on uue lahendusega, mis kõlab küll väga eesrindlikult, kuid millele, nagu iga innovatsiooni puhul, kaasnevad lisaks saadavatele konkurentsieelistele ka riskid. Enamikele e-kaupmeestele jääb see võimalus veel mõneks ajaks kättesaamatuks. Mõned rahvusvahelised näited edukatest PWA rakendamistest on esiletoodud siin.

Lumav alustas oma PWA teekonda 2019. aasta alguses, kui Magento oma esimese PWA versiooni avalikustas ja partneritele briifi saatis. Nägime uues tehnoloogias suurt potentsiaali, kuid oleme teadlikud uue tarkvara investeeringute suurusest – Magento 2 esimeste versioonide laivid olid veel väga hästi meeles. Otsustasime ettevõtte sees siiski võimaluse piires investeerida ning alustasime tiimi koolitamist ja testprojektide tegemist. Viimase kahe aasta jooksul oleme juba mitmeid lehi livenud ja kirjutame allpool enda kogemusest Magento PWA’ga.

App + veebileht = PWA?

Lühidalt on PWA rakendus, mis võimaldab kasutada samal ajal nii veebilehe kui ka native app’i kasulikke külgi. Täpsemalt plussidest:

  • PWA tehnoloogial loodud e-poodi on võimalik äpina alla laadida, sealjuures hõlpsamini kui App Store’st (mini-juhend). Äpi teatud funktsionaalsused toimivad teatud tasandil ka offlines, mis on kasulik ebastabiilse internetiühendusega tingimustes.
  • Allalaetud äpi kaudu on võimalik saata kasutaja telefoni push notification’eid,  olgu need kauba tarne, personaliseeritud eripakkumiste vms. kohta. Vahetu otsene suhtluskanal kliendiga.
  • PWA pakub paremat kasutajamugavust mobiilses seadmes (sh lehe kiirem laadimine). Kui õnnestub luua kliendiga usalduslik suhe ning ta veebipoe äpina alla laeb, siis sirvimisel on väiksem tõenäosus, et ta samal ajal browseris konkurendi lehelt pakkumisi vaatama läheb.
  • Kõige olulisem – täiendavalt eraldi native äpi (ni iOS kui Android) ehitamine e-äri jaoks tähendab topelt arendus- ja halduskulusid, kuna lisaks e-poele luuakse täiendav keskkond. PWA puhul täidab üks keskkond mõlema rolle ja klient saab sama kogemuse, seega suur hinnasääst neile, kes planeerivad igal juhul äpiga klientidele lisaväärtust pakkuda.

See tehnoloogia on e-äride tulevik ja tunduks loomulik, et see on iga endast lugupidava e-poodniku arenduste nimekirjas, kuid…

…miks siis PWA ei ole veel e-äri maailma vallutanud?

Nagu iga innovatsiooniga võivad esimesed katsetajad hõivata turgu kiiremini tänu tehnoloogilisele eelisele, kuid mündil on ka teine pool. Allpool mõned punktid:

  • PWA arenduskulud on endiselt suuremad kui tava (Magento) e-poel.
  • Tarkvara on viimastel aastatel küll oluliselt edasi arendatud, kuid arenguruumi veel on. Osaliselt ka kolmandate osapoolte taga (nt. Safari ise ei toeta kahjuks veel push notificationeid)
  • (Eesti turul) puudub hea know-how kuidas PWA potentsiaali kasutada. Tuleb teha veidi uurimistööd sh reverse engineeringut mõne välismaise väga edumeelse poe äpile.

Rõõmustav on, et teadlikke kaupmehi tuleb järjest juurde, kes on taustauuringu teinud ning juba ise õigete küsimustega meie juurde tulevad.

Alternatiivid ja miks Magento PWA

Loomulikult ei ole Magento enda poolt loodud PWA ainuke maailmas.  Magento PWA start on võrreldes konkurentidega olnud aeglasem ja saanud varasemalt kogukonnalt kriitikat. Seepärast on ka e-äridele konkureerivaid PWA platvorme sirgunud nagu seeni pärast vihma, ning mõned neist on juba väga eesrindlikud. E-äri tühja kohta ei salli ja siin nähti võimalust enda lahendusega kiiremini turgu haarata ning seda standardiks luua.

Ka mitmed arendusettevõtted on olnud teelahkmel – kas valida Magento enda poolt tehtu, valida turult mõni teine tegija või hakata ise nullist looma.

Miks otsustas Lumav valida Magento Venia PWA (vt. Venia demoleht):

  • Magento Open Source’i taga on väga suur kogukond (500’000 arendajat) ja kuigi tema algus on olnud aeglasem kui konkurentidel, liigutakse selles suunas, et kogu Magento funktsionaalsustele PWA tugi luua (roadmap).
  • Magento litsenseeritud versioon Adobe Commerce on maailma suurimate e-poodide hulgas enimeelistatud, ning ka Magento PWA on sarnaselt Magentoga testitud võimekamate lahenduste jaoks.
  • Väikese kogukonna poolt arendatud custom PWA võtab ära Magento suurima plussi ehk vabavaralisuse. Kuigi selline custom PWA võib olla kiirem ja mugavam (ning äkki ka dokumenteeritud), tähendab see vendor lock’i ja sel juhul võiks juba back-end’ina kaaluda ka erilahendust.

Lumavi meeskond on hetkel loonud Magento PWA’le mitmeid lahendusi, kõige tuntumad E-Kaubanduse Liidu Rahva Lemmiku alamkategooria tiitli võitnud Goldtime’i ja Eesti ühe tuntuima kosmeetikapoe Loverte. Lisaks oleme hooldamas ja edasi arendamas Klick’i e-poodi, mis on Poola päritolu Vue Storefront PWA platvormil.

Kuidas edasi

Millal on õige aeg PWA’le üle minna? Õige vastus on iga ettevõtte jaoks erinev – sõltub mida konkurendid teevad ja kui suur hulk kliendibaasist järjest enam mobiili eelistab. Olla pioneer ja konkurentide ees mitte taga sammumine on põnevam kui konservatiivselt kopeerimine. Aga igal lähenemisel on oma plussid-miinused ja eduni viib mitu teed.

Kui aga (sh rahvusvahelised) konkurendid Su e-äri kliente on hakanud üle võtma, tasub ühe analüüsipunktina võtta ette ka nende äpp või PWA ning uurida mis väärtust see klientidele annab.

Margus Ots

Lumav Commerce OÜ äriarendusjuht

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Oleme pädevad

Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.

Oleme usaldusväärsed

Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.

Oleme turvalised

Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.

Liitu liiduga

E-poed mida saad usaldada.

“Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse.

Tutvu kvaliteedimärgisega