Soovitame Tasuta e-kaubanduse videokursus →

Blogi

Tarbijale: 5 nõuannet, kuidas e-poest ostes mitte petta saada

October 21, 2021

- Author  

Eesti E-kaubanduse Liit koondab rohkem kui 500 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Tõnu Väät
- Autor  
Tegevjuht

E-kaubanduse tõusulainel pöördub üha enam inimesi internetist ostmise usku, kuid mitte kõigile ei saa osaks kiidetud madalamad hinnad ja meeldejäävad ostukogemused. Mõnel juhul võib internetist ostmine hoopis kulukaks osutuda, kui raha on nelja tuule suunas kantud, kuid oodatud kaupa ei ilmu kusagilt. Ometi on tarbija võimuses teha kõik endast olenev, et internetist ostmine oleks mugav ja meeldiv. Alljärgnevalt on toodud 5 lihtsat nõuannet tarbijale, mis aitavad ära hoida halvima internetist ostmisel.

[checklist]

  • 1. NÕUANNE
    Kontrolli ALATI e-kaupleja tausta. Kõlab nagu KGB, aga paraku on mängus Sinu enda raha ning tark ei torma. Tea, et e-kaubandus on ettevõtlus ja kaupleja peab olema ennast registreerinud Äriregistris. Seda saad kontrollida siit: https://ariregister.rik.ee/lihtparing.py. Sisesta kaupleja ärinimi või registrikood (FIE korral isiku nimi või isikukood).
    - Vaata kindlasti, et kauplejal ei esineks maksuvõlgnevusi või esitamata maksudeklaratsioone. Kui ettevõttel on riigi ees maksuvõlgnevused, viitab see likviidsusprobleemile ning riskid oma kaubast või rahast ilma jäämise võimalusega.
    - Kui isik või ettevõte ei ole kantud Äriregistrisse, tegutseb müüja seadusevastaselt. Kas Sa tõesti tahad kaupa teha põrandaaluse kauplejaga ja Sul on piisavalt raha, et tema musta äri sponsoreerida?
    - Sisesta müüja nimi otsingumootoritesse ja vaata, mida Google või foorumid tema kohta pajatavad. Samuti uuri ettevõtte Facebooki lehte - kas kasutajate tagasiside on lehel lubatud või on kommenteerimine ja hindamine keelatud? Hea e-kaupleja pingutab selle nimel naba paigast, et kliendid saaksid oma kogemusi jagada ja et kogemused oleks pigem positiivset laadi. Kui kommenteerimine ja hindamine on lukus, on sellel oma põhjus.
    - Vaata, ega e-pood või ettevõtja ole kantud Tarbijakaitseameti e-poodide musta nimekirja: http://www.tarbijakaitseamet.ee/et/ametist/e-poed-kes-ei-taida-seadusest-tulenevaid-noudeid.
    - Otsi e-poest usaldusmärgist "Turvaline ostukoht". Märgis väljastatakse e-poodidele, kelle müügitingimused on seadustega kooskõlas ja taust on E-kaubanduse Liidu poolt kontrollitud.
  • 2. NÕUANNE
    Loe läbi e-poe müügitingimused (võivad olla ka kasutustingimused, ostutingimused, lihtsalt tingimused). Internetist ostmisel kehtib reeglina 14-päevane taganemisõigus (kui mõnele tootele või teenusele ei kehti, peab see olema tingimustes eraldi välja toodud). Tellimusest võid taganeda põhjust avaldamata ning 14-päevane tähtaeg hakkab lugema hetkest, kui oled tellimuse kätte saanud. Tellimusest taganemiseks pead 14 päeva jooksul kauplejale saatma taganemissoovi, kas e-poe kodulehel oleva taganemisavalduse tüüpvormi või e-maili teel.
    - Tagastatud kaup peab olema kasutamata, originaalsiltide ja -müügipakendiga. Postipakend siia alla ei kuulu.
    - Hoolitse selle eest, et tagastus jõuaks kauplejani esimesel võimalusel, kuna seadusejärgselt tuleb tagastatud kauba eest teha tagasimakse 14 päeva jooksul arvates taganemisavalduse kättesaamisest. Kui tagastatud kaup ei ole selle aja jooksul kauplejani jõudnud, võib ta tagasimaksega viivitada kauba kättesaamiseni.
    - Müügitingimustes peab olema väljatoodud, kes maksab tagastamisega seotud postikulu. Juhul, kui tagastuskulu on tarbija kanda, maksab kaupleja tagasi tellimuse kättetoimetamiseks tasutud postikulu. Kui e-kaupleja väidab, et postikulud ei kuulu tagastamisele, on see seadusevastane.
    - Märka, et 14-päevane taganemisõigus kehtib vaid e-poest ostmisel ja Sul ei ole õigust seda tavapoes küsida, kus oled enne ostu saanud kaubaga tutvuda. Soliidsemad jaekauplejad on siiski kliendisõbralikud ja võimaldavad vahel kuni 30-päevast taganemisõigust ostus veendumiseks.
  • 3. NÕUANNE
    Kui oled eelmised kaks punkti kenasti täitnud ja kaup on õnnelikult Sinuni jõudnud, võid siiski avastada puuduse, mis Sind kuidagi ei rõõmusta. Nii e-poest kui tavapoest ostmisel kehtib 2-aastane pretensiooni esitamise õigus, millest esimesed 6 kuud on puuduse ilmnemisel tõendamiskohustus kauplejal ja ülejäänud 1,5 aastat tarbijal. See tähendab, et juhul kui näiteks tolmuimeja läheb kolmandal kuul katki ja kaupleja väidab, et tegemist ei ole tootmisdefektiga, tuleb tal väidet tõendada ekspertiisi või ekspertarvamusega. Tarbijalt ei või esimese 6 kuu jooksul ekspertiisitasu küsida ka juhul, kui ekspertiis on tarbija kahjuks. Kui ostuhetkest on möödunud 6 kuud, peab tootmisvea tõendama tarbija.
    - Ostu hetkel küsi alati ostudokumenti (tellimus, arve, kinnituskiri), mis tuleb pretensiooni esitamisel kauplejale esitada. Kui oled ostudokumendi kaotanud, on ka pangaülekanne piisavaks tõenduseks.
    - Kui defekt on ilmnenud, lõpeta koheselt toote kasutamine. Teavita kauplejat hiljemalt 2 kuu jooksul arvates defekti avastamisest.
    - Müügileping on alati kahepoolne, nii ka õigused ja kohustused. Hoolitse soetatud kauba eest heaperemehelikult ja kasuta vaid sihtotstarbel, loe põhjalikult kasutusjuhendeid ja küsi vajadusel müüjalt lisateavet. Tarbijana on Sul kohustus toodet õigesti kasutada ja hooldada.
  • 4. NÕUANNE
    Juhul, kui müügilepingu täitmisel tekib Sul erimeelsus kauplejaga, saad enam kui 20€ ostu puhul oma õiguste kaitseks pöörduda Tarbijakaitseameti juures töötava tarbijakaebuste komisjoni poole. Komisjoni kuuluvad komisjoni esimees ja liikmetena ettevõtlusorganisatsioonide, erialaliitude ja tarbijakaitseameti esindajad. Komisjoni istungil saad esitada oma nõude ja selle põhjenduse. Kauplejal või teenusepakkujal on õigus esitada Sinu nõudele vastuväiteid. Täpsemalt saad tarbijakaebuste komisjoni kohta lugeda siit: http://www.tarbijakaitseamet.ee/et/ametist/tarbijakaebuste-komisjon. Sul on võimalus kaebuse lahendamiseks pöörduda ka otse kohtusse, kuid see võib olla kulukam ja pikem protsess.
  • 5. NÕUANNE
    Anna tagasisidet! Nii hea kui halva ostukogemuse korral jaga seda julgelt kauplejaga, et oleks võimalus teha veel paremini. E-poest ostmisel on tagasiside oluline, kuna kogu valdkond põhineb suuresti usaldusväärsusel ja just kliendi arvamus on see, mis loeb. Teiste kasutajate avalikul tagasisidel on suur väärtus ka uute ostjate jaoks, kes vajavad ostuotsuse langetamisel kinnitust. Saada kauplejale e-mail, otsi e-poes tagasiside ankeeti või jäta kommentaar Facebooki lehele. Sinu panust hinnatakse kaupleja poolt väga!

[/checklist]

Lisaküsimuste korral pöördu julgelt: info@e-kaubanduseliit.ee.

Signe Kõiv
Juhatuse esimees
Eesti E-kaubanduse Liit

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Oleme pädevad

Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.

Oleme usaldusväärsed

Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.

Oleme turvalised

Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.

Liitu liiduga

E-poed mida saad usaldada.

“Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse.

Tutvu kvaliteedimärgisega