Blogi

Taganemisõigust reguleerib seadus, mitte e-poe omavoli

- Author  

Eesti E-kaubanduse Liit koondab ligi 400 usaldusväärset e-kauplejat ja suunanäitajat. Kasvatame e-kaubandust koos!

Tõnu Väät
- Autor  
Tegevjuht

E-kaupluse üheks eduteguriks on usaldusväärsus, mis julgustab klienti tellima kaupmehelt, keda ta ei näe, kaupa, mida ta näeb küll, aga ainult pildilt. Usaldust ei saa osta raha eest, küll aga on mõned lihtsad nipid, mis panevad klienti e-kaupmehele mõttes õlale patsutama ning julgustavad kordusoste sooritama.  Need mahuvad lausa ühele reale - pea oma lubadusi, ole abivalmis, tunne seaduseid.  

Eestis muutus 2014. aasta juulis Võlaõigusseadus, mis tõi taganemisõiguse osas kaasa olulisi muudatusi ka e-kauplejate jaoks. Paraku ei ole paljudel e-poodidel muudatused müügitingimustes kajastatud ja mõned e-poed on lausa oma seadused välja mõelnud, et taganemisprotsess kliendile võimalikult tüütuks teha. Alustades sellest, et info taganemisõiguse kohta on peidetud mitme kliki ja lehe taha, kuigi see võiks ilutseda avalehel.

Kui higise laubaga õnnestub lõpuks õigele lehele jõuda, loed imestusega taganemistingimusi - ära ava postipakendit (hmm....), saada tagasi originaalpostipakendis, kõik postikulud on kliendi kanda, tagastuse käsitlustasu 10€, tagasimakse tähtaeg 30 tööpäeva...

Kuna enda tehtud seadused on väga 90-ndad, juhin tähelepanu Võlaõigusseaduse sätetele, mis puudutavad kaupade taganemisõigust (eeldusel, et seadusest tulenevalt ei ole taganemisõigus välistatud, mis peab samuti müügitingimustes kirjas olema).

[checklist]

  • Taganemisõigus 14 päeva algab kauba kättesaamisest, mitte pakiautomaadi uksekoodi saamisest SMS teel, postkontorilt teavituse saamisest paki saabumise kohta jne. Taganemisõigus algab sellest hetkest, kui klient on reaalselt kauba enda valdusesse saanud.
  • Tagasimakse tähtaeg on 14 päeva (mitte 14 tööpäeva) ning selle arvestamine algab tarbijalt taganemisavalduse saamisest, mitte kauba jõudmisest lattu/e-poodi (kuni 2014. aasta juulini kehtinud VÕS järgi oli tagasimakse tähtaeg 30 päeva arvates kauba kättesaamisest). Juhul, kui tarbija on taganemisavalduse/tagastuslehe saatnud koos tagastatava tootega samas pakis, võib tagasimakse tähtaega 14 päeva arvestada tagastuse kättesaamisest. Kui tarbija on taganemisavalduse saatnud elektrooniliselt, tuleb tagasimakse tähtaeg arvestada taganemisavalduse kättesaamisest.
  • Tarbija on kohustatud tagastuse kauplejani toimetama 14 päeva jooksul arvates taganemisavalduse saatmisest. Juhul, kui tagastus ei ole nimetatud tähtaja jooksul kauplejani jõudnud, võib tagasimaksega viivitada päevani, kui tagastus on kauplejani jõudnud. Tagastuse kättesaamise päev on siis ühtlasi tagasimakse viimane tähtaeg.
  • Kauplejal peab müügitingimuste all olema taganemisavalduse tüüpvorm, mille näidis (see on tõesti näidis, mitte mõeldud muutmata kujul kasutamiseks) on leitav  justiitsministri määruse lisas 1:
    https://e-kaubanduseliit.ee/wp-content/uploads/2015/01/JM_m41_lisa1.pdf
    Taganemisavalduse tüüpvorm võib tingimustes olla word- või pdf-failina, mida tarbija saab täita ja elektrooniliselt saata või välja printida.
  • Kui tarbija kasutab taganemisõigust, tuleb talle tagastada kõik müügilepingu alusel saadu, sealhulgas ka kättetoimetamiskulu (juhul, kui see on tellimusele lisandunud). Kui tarbija tellib 2 asja ja tagastab 1 asja ning tema tellimusel on olnud kättetoimetamiskulu näiteks 3€, võib talle kättetoimetamiskulu tagastada proprtsionaalselt tagastatavate toodete arvuga ehk 1,5€.
  • Juhul, kui tarbijal on võimalik valida pakiautomaaditeenuse (hind näiteks 2,99€) ja kullerteenuse (hind näiteks 4,99€) vahel ning tarbija valib kallima teenuse, võib taganemisõiguse kasutamisel tagastada kättetoimetamiskulu selles ulatuses, mis on soodsam teenus ehk 2,99€.
    NB! See ei kehti juhul, kui tarbijal asukohast tingituna puudub võimalus pakiautomaaditeenuse kasutamiseks (näiteks maapiirkonnas) ja ainuke kohaletoimetamisviis ongi kullerteenus.
  • Juhul, kui taganemisega seotud postikulu on tarbija kanda, tuleb see kindlasti müügitingimustesse kirja panna. Kui müügitingimustes ei ole kirjutatud, kelle kanda on taganemisõiguse kasutamise korral tagastuskulud, on need seadusest tulenevalt müüja kanda.
  • Juhul, kui tarbija saab tagastada pakiautomaadi vahendusel sama uksekoodiga, millega kauba kätte sai ja talle ei lisandu sellise teenuse kasutamisel tagastuskulu, võib kaupleja kättetoimetamiskulu tagastuskuluga tasaarveldada AINULT sel juhul, kui müügitingimustes on taganemiskulu jäetud tarbija kanda. Näiteks:
  • a) Kui müügitingimustes on kirjas, et tagastamine/vahetamine on tarbija jaoks pakiautomaadi vahendusel tasuta, peab e-pood tarbijale tagastama nii kättetoimetamiskulu kui kandma tagastamisega seotud postikulu. Tarbija on saanud paki tasuta tagastada ning tagasimakse tegemisel tuleb tarbijale tagasi maksta nii toote hind kui kättetoimetamiskulu.
  • b) Kui müügitingimustes on kirjas, et tagastamise/vahetamisega seotud postikulu on tarbija kanda, võib e-pood tarbijale tagastatavast summast tasaarveldada kättetoimetamiskulu, st tagastada ainult toote maksumuse, kui need kulud on võrdsed. Seda AINULT juhul, kui müügitingimustes on kirjas, et tarbija kannab tagastuskulu ja kauplejal on õigus tagastuskulu tasaarveldada kättetoimetamiskuluga.
  • c) Juhul, kui tarbija valib muu tagastusviisi kui pakiautomaati uksekoodi alusel, näiteks on võimaldatud tagastus ise ära tuua või tarbija kasutab kullerteenust, mille eest maksab ise, peab kaupleja tagastama koos toote hinnaga ka kättetoimetamiskulu.
  • Mingil juhul ei tohi tarbija kanda jätta nii kättetoimetamiskulu kui tagastuskulu.
  • Kui müügitingimustes ei ole tarbijat taganemisõigusest teavitatud või kui tarbija ei ole tellimuse kinnitamisel teinud linnukest kasti "Nõustun müügitingimustega", pikeneb taganemisõiguse tähtaeg 14-päevalt 12-le kuule ning tarbija ei vastuta sellisel juhul kauba väärtuse vähenemise eest. Ta võib tagastada ka kasutatud kauba. Pretensioonide korral peab kaupleja 2 aasta jooksul tõendama, et tarbija on ostueelselt taganemisõigust puudutava info kätte saanud. Kui tarbijalt ei ole enne ostu sooritamist nõutud müügitingimustega nõustumist, ei suuda kaupleja paraku muude vahenditega tõendada, et tarbija on enne tellimuse kinnitamist taganemisõigust puudutava info kätte saanud.
  • [/checklist]
  • Väga põhjalik "E-kaubanduse juhend kauplejatele" on kolmes keeles TKA poolt koostatud: http://www.tarbijakaitseamet.ee/et/dokumendid-ettevotjale
  • Võlaõigusseaduse kehtiv redaktsioon on leitav siit: https://www.riigiteataja.ee/akt/961235?leiaKehtiv, sidevahendi abil sõlmitud lepingud on alates §52.
  • Signe Kõiv
    Juhatuse esimees
    E-kaubanduse Liit
    info@e-kaubanduseliit.ee
    www.e-kaubanduseliit.ee

Loe veel uudiseid sellest kategooriast

Uudised otse e-kaubanduse mootorist

Kõik uudised

Liitud liiduga juba täna ja saad palju hüvesid

Oleme pädevad

Teame täpselt mis e-kaubanduses toimub ning kuidas seda äri arendamiseks kasutada. Jagame neid teadmisi hea meelega ülevaadete, uuringute ja koolituste kaudu. Et kasvamine ja ostmine oleks lihtsam.

Oleme usaldusväärsed

Eesti e-kaubanduse maine ja käekäik on meile olulised. Seisame selle eest, et Eesti e-kaubandus vastaks headele tavadele ja kõrgetele kvaliteedistandarditele. See on kasulik nii ostjale kui müüjale.

Oleme turvalised

Muudame koos e-kaubanduse turvalisemaks. Meie “Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse ning tõstab müüja usaldusväärsust ja parandab mainet.

Liitu liiduga

E-poed mida saad usaldada.

“Turvaline ostukoht” kvaliteedimärgis tagab ostjale kontrollitud ja rangetele tingimustele vastava ostukogemuse.

Tutvu kvaliteedimärgisega